X-Men – Days of Future Past – blu-ray anmeldelse

Nyeste skud på stammen er X-Men: Days of Future Past, der på visse punkter fortsætter i sporet af X-Men First Class, hvor der bliver fortalt en god portion forhistorie, der går forud for hændelserne i de tidligere film. I Days of Future er det dog ikke en fortælling, som udelukkende foregår i fortiden, der foregår sideløbende, hvor Logan/Wolverine (Hugh Jackman) rejser tilbage i tiden.

I nutiden (som er fremtiden), er jagten på mutanter sat meget hårdt ind, og en privat våben entreprenør Bolivar Trask (Peter Dinklage), har fundet et våben, der mere eller mindre kan udrydde dem, i form af avancerede robotter der tager mutanternes kræfer til sig, og bruger dem imod dem. Professor X, Magneto, Logan og alle de tilbageværende gør et sidste forsøg på overlevelse ved at sende Logan tilbage i tiden, for sørge for at robotterne ikke bliver lavet, og at Trask ikke får regeringens støtte.

Egentlig ville de sende Charles Xavier tilbage, men valget falder på Logan, da han er den eneste der kan holde til at blive revet fra hinanden og samlet igen tilbage. Tilbage i 1973 er det dog ikke uden problemer for Logan, der skal overtale en ung Professor X (James McAvoy) om at hjælpe, hvilket kræver at hjælpe Magneto (Michael Fassbender) med at undslippe et topsikret i fængsel inden i Pentagon.

Elegant kobling

De første X-Men film er populære, og First Class var uhyre populær. Karaktererne er langt hen ad vejen de samme, men der er stor forskel på dem, alt efter hvilke skuespillere der portrættere dem. Ved at lave Days of Future Past lykkes det at samle dem, og koble dem sammen i én film på en ganske elegant måde, hvor det fungerer super, og heldigvis er der ikke en forkrampet problemstilling med, at nogen skal møde en yngre udgave af sig selv, som ellers er så fortærsket i tidsrejsefilm.

Kend universet

X-men: Days of Future Past er ikke en stand alone film, og mit gæt er, at den vil være komplet umuligt at finde hoved og hale i, hvis man i forvejen ikke er en en smule inde i universet. Det er en befrielse, at man ikke skal trækkes gennem historier og forklaringer, da det antages at man kender til karaktererne i forvejen, og det er et kæmpe plus for filmen. Men hvis du ikke allerede har set X-men: First Class, skal du nok regne med at misse et væld af informationer og pointer.

Hvis der er en, der kender X-men universet, er det da også instruktøren Bryan Singer. Han stod bag de første to film, som han både skrev, producerede og instruerede. I 2011 skrev han First Class, nu er han all in igen som forfatter og instruktør, hvilket giver en god portion af den oprindelige X-men charme – og det klæder filmen. Man kan så godt blive lidt bekymret over, at den kommende film givetvis skal foregå i 80’erne.