Tyrannosaur – Barsk film med vrede i centrum

For seks år siden gik Tyrannosaur under arbejdstitlen Dog Altogether, som en kortfilm med Peter Mullan og Olivia Coleman. Det er et projekt som har været langvejs om at komme til verden, og ikke mindst til Danmark, men Paddy Considine har gjort ventetiden det værd, og lægger ud med en meget stærk debutfilm.

Den aldrende Joseph/Joe spillet af Peter Mullan, er tilsyneladende 90% vrede og 10% menneske da man fra starten bliver kastet midt ind i hans rasende hverdag, bestående af druk, vold og ensomhed. Hans eneste ven er hans hund, Bluey, som han indenfor de første 5 minutter af filmen, sparker ihjel i et ukontrolleret vredesudbrud.

Han bærer den derefter hjem i stille anger, tager afsked og begraver den i sin have. Følgende dag raser snart derud af på samme vis, indtil han møder Hannah (Olivia Coleman), en venligsindet kristen der arbejder frivilligt i en genbrugsbutik. Hun beder for ham, lytter til ham, og han gengælder med et brutalt verbalt overfald på hendes person og efterlader hende grædende i butikken. Men da han vender tilbage næste dag har hun et blåt øje, og det bliver snart tydeligt at de begge er lige ulykkelige, lige forvirrede, og lige ensomme. Men det er ikke en kærlighedshistorie. Langt fra.

 

Klichéfrit karakterportræt

Tyrannosaur er mesterligt instrueret, og med prisværdige skuespilpræstationer fra de ellers knap så kendte Peter Mullan og Olivia Coleman. Considine viser en tydelig indflydelse af sit tidligere samarbejde med Shane Meadows (Dead Man’s Shoes), og han tegner et barskt karakterportræt, der både er en forfriskende og skræmmende oplevelse, blottet for sentimentale klichéer, men spækket med stærke skuespilpræstationer. Derfor bliver dette en af de ‘stille’ film, hvor der konstant sker noget. Man sidder uroligt og aner fra starten ikke hvad der venter rundt om næste hjørne, for begge karakterer er så nuanceret at det er svært at forudse hvilke handlinger de vil foretage sig.

Både Mullan, Coleman og ikke mindst Considine fortjener at vinde nogle priser for denne film. Sjældent er historien om den gamle, vrede mand der søger tilgivelse og ændringer, blevet fortalt så godt, og uden den sukkersøde indpakning.

Jane Valeur

Jane Valeur

Cand.mag i Film- og medievidenskab. Anmelder på Film-nyt.dk siden 2012 og medredaktør siden april 2016. Nørder alt indenfor film, tv og pop kultur.

Smid en kommentar