Titanic 3D blu-ray anmeldelse

Nu er filmen så langt om længe udkommet på blu-ray, noget mange film fans har ventet i spænding på, og oveni glæden ved at se Rose og Jack i 1080p, så er den også i 3D – ligesom biografversionen der kom tidligere på året.

At anmelde Titanic for filmens skyld er nok næppe længere aktuelt. Der findes nok ikke mange, der ikke allerede har set filmen på et eller andet tidspunkt, og det skal da også gøres helt kort. James Cameron er på sin helt egen måde en auteur, der formår at pakke en banal og ligetil kærlighedshistorie ind i ekstreme rammer. Titanic handler naturligvis om katastrofen da den store luksusliner Titanic, der ellers skulle være synkefri – sank. Men det centrale i historien er et spirende forhold, mellem Jack (DiCaprio) en fattig ung mand, der har vundet billetten i poker, og overklasse pigen Rose (Kate Winslet).

Og lad det være sagt med det samme og helt kort – historiens mest nok mest kendte katastrofe har aldrig set så knaldgodt ud.

Knivskarp katastrofe – men ikke “in your face”

Man man sige mange ting om James Cameron, men han er ikke en mand der er kendt for gå på kompromis med billedkvaliteten, og det er bestemt til at se med Titanic. Filmen er fra 1997 og selvsagt ikke optaget i 3D, som Cameron efterfølgende er blevet så glad for. Men konverteringen er lavet med stensikker hånd, og det er uden tvivl det bedste resultat der endnu er set af sin slags. James Cameron har også brugt mere end 50 millioner kroner på at tilføje den ekstra dimension. Cameron og co. er ikke gået efter at lave en masse effekter der flyver ud af skærmen. Den er lavet med en masse dybde samtidig med at faverne er fuldstændig skarpe, noget der ellers ofte går galt med 3D film.

At begynde og rode med en klassiker som Titanic kræver nænsomhed og den dybeste respekt, og den besidder James Cameron naturligvis for sin egen film. Det virker ikke som om, filmen er udkommet blot for at tjene penge, men fordi Cameron faktisk har ønsket at præsentere filmen på flottere vist – og det er lykkes. At man så ligner en klovn, når man sidder i en stue med aktive 3D briller er en anden sag….

Lækkert ekstramateriale

Hele historien omkring Titanic indbyder til at væld af bonusmateriale. Både om omkring filmen, og naturligvis også den faktiske historie, og på denne front er der bestemt heller ikke sparet på noget. Der følger en massen dokumentarer med, både nogen der blev lavet til dvd udgivelsen i 2005 og nogen der er lavet specielt til denne blu-ray 3D udgivelse. De to nye dokumentarer Reflections on Titanic og Titanic The Final Word varer omkring 3 timer og er bestemt et kig værd, hvis man er bare en smule interesseret i historien omkring forliset og ikke mindst om filmen. Hvis man vil grave endnu dybere er der også flere kommentarspor, blandt andet et hvor Cameron sidder og taler i filmens mere end tre timer. Jeg så ikke dette til ende, men Cameron er altid underholdende at lytte til, så på et givent tidspunkt skal det tærskes igennem.

Generelt er udgivelsen en super lækker pakke med alt hvad hjertet begærer, og det er svært at se hvordan, det skal kunne udløse noget som helst andet end den absolutte topkarakter – så den gives hermed.

Køb Titanic 3D blu-ray her