Dvd-Anmeldelse: The Other Woman

Filmen er baseret på en roman af Ayelet Waldman, og er instrueret og skrevet af Don Roos, der senest stod bag manuskriptet til Marley and Me. Og det er da heller ikke svært at se sammenhængen, selvom The Other Woman er langt mere alvorligt.

Det store tab
The Other Woman handler om Emilia Greenleaf (Natalie Portman), der forelsker sig i hendes chef Jack(Scott Cohen). Forelskelsen er gensidigi selvom Jack eller allerede er gift med Carolyne(Lisa Kudrow) og har sønnen William(Charlie Tahan).

Ikke desto mindre så finder Jack og Emilie sammen, og Emilia bliver hurtigt gravid og alt ser ud til at blive lige som Emilia havde forestillet sig livet skulle være. Men så rammer tragedien, Emilia og Jacks nyfødte barn dør og fra ønsketilværelsen er Emilia’s liv nu ændret drastisk på grund af tabet og den store sorg, som hun har svært ved at bearbejde.

Emilia har et ambivalent forhold til Scott’s søn William. På den ene side kan hun godt lide den intelligente dreng, på den anden side føler hun sig en smule distanceret fra ham, måske netop fordi han ikke er hendes egen, og fordi han er en konstant påmindelse om det barn hun ikke selv fik.

Tabet og sorgen får hende også til at handle irrationelt, og som historien i filmen skrider frem, bliver hun på flere punkter og mere og mere usympatisk i hele hendes tilgang til menneskerne omkring hende.

Store følelser
Generelt er The Other Woman en film om meget store følelser. Der bliver trukket på det helt store følelsesregister, når tabet af den nyfødt baby bliver bearbejdet. Det er svært at forestille sig noget værre end at miste sit barn. Derfor er det heller ikke så underligt, at der virkelig bliver lukket op for tårekanalerne når filmens hovedpersoner skal forsøge at komme sig over sorgen.

De medvirkende i filmen er yderst overbevisende og man kan sætte sig ind i deres voldsomme tab. Især Natalie Portman er sublim i rollen som Emilia. Lisa Kudrow er ligeledes glimrende som ekskonen Carolyne, der føler sig svigtet og forrådt og derfor ikke har meget tilovers for Emilia der prøver at tage hendes plads hos sønnen William. De andre skuespillere får ikke meget plads til at vise deres følelsesregister, og er derfor sværere at bedømme.

Desværre er manuskriptet langt fra optimalt. I Marley and Me skrev Don Roos om at miste en hund, hvilket udviklede sig til en rigtig tåreperser hen mod slutningen. Der er for stor forskel på at skrive om en labrador der dør af alderdom, og om at miste sit nyfødte barn. Manuskriptet fungerer, men det det bliver en smule kluntet flere steder, og mister desværre også momentum hen ad vejen.

Instruktionen af filmen efterlader også en del til ønskerne, dette kan dog også hænge sammen med hvad det uden tvivl har været et meget sparsom produktionsbudget.

Alt i alt er The Other Woman en følelasladet film, der forsøger at skildre den sorg der er forbundet med tab. Filmen i sig selv befinder sig i det middelmådige, men Natalie Portmans præstation trækker filmen op.