The Knick blu-ray anmeldelse af sæson 1

Sådan var det blandt andet med David Fincher og House of Cards og Martin Scorsese og Boardwalk Empire og listen fortsætter. Sådan er det dog ikke i The Knick, som Steven Soderbergh er en af bagmændene bag. Han har nemlig instrueret samtlige afsnit i serien, hvilket han desuden også gør med anden sæson der kører på HBO Nordic i skrivende stund.

The Knick (som er navnet på et hospital) foregår i starten af 1900 tallet, hvor lægekunsten endnu var i sin spæde begyndelse, og hvor mere eller mindre alle operationer var uden fortilfælde og er derfor et eksperiment. Overlægen på stedet er John Thackery, der spillet helt igennem fremragende af Clive Owen, der næppe har været bedre end i The Knick, som presset, hærget og kokain afhængig overlæge.

Thackery’s mentor og lærermester på hospitalet begår selvmord (spoiler ja, men det sker i serien absolutte spæde start), hvilket forfremmer ham til at være den øverste læge, men det kræver så at der kommer en ny læge i hans sted. Hospitalet insisterer på, at det bliver Algernon Edwards, der har studeret på nogle af verdens bedste lægehuse, og en lovende erstatning, som Thackery dog pure nægter at ansætte – Edwards er nemlig sort, og det er ikke et cirkus Thackery har tænkt sig at deltage i. Dette siger en smule om hans personlighed, for lige så brillant en læge han er, ligeså snævertsynet et menneske er han også, på trods af at han selv langt fra, er uden fejl.

The Knick fortæller en historie om lægevidenskabens begyndelse, som mange nok ikke kender specielt godt, alene det gør den interessant at se, men det havde ikke været nok i sig selv. Heldigvis er der faktisk ikke rigtig noget der taler imod den. Castet er eminent, og især Clive Owen gør virkelig en god figur og spiller sin bedste rolle i 10 år.

Derudover står Steven Soderbergh for en fremragende instruktion og lidt anderledes kameravinkler, som giver den et lidt anderledes look end man andre, omend det ikke er noget banebrydende. Kulisserne og hele sceneriet omkring serien er fantastiske, hvilket gør den en fornøjelse af se. Generelt er The Knick et uhyre spændende bekendtskab, der ikke har fået brede kommercielle opmærksomhed, som den fortjener.

Første sæson er ude ude på blu-ray nu, mens anden sæson netop nu kører på HBO Nordic. Begge sæsoner kan naturligvis også ses på streamingtjenesten.