The 33 blu-ray anmeldelse

De fleste huske nok sagen fra 2010, hvor 33 minearbejdere var fanget langt under jordens overflade i en mine i Chile i mere end to måneder. Sagen fik ekstrem bevågenhed over det meste af kloden og den utrolige historie havde en ekstrem reklameværdi for de selskaber, der formåede at spinde PR på det, om eksempelvis Oakley, der sørgede for at levere solbriller til minearbejderne og andre lignende tilfælde.

Allerede den gang var der ikke nogen tvivl om, at det ville blive til en film, da historien var som skabt til Hollywood med en flok mænd, der må kæmpe for det utænkelig, gå så meget igennem og miste modet, indtil det til sidst ender godt. For det er ikke den helt store spoiler, at de klarer den, da det ligesom er givet på forhånd.

Det helt store spørgsmål er så bare, om filmen lever på til det forlæg den er baseret på, og det gør den i grove træk desværre ikke helt. Instruktionen er overladt til den relativ uprøvede mexicanske instruktør Patricia Riggen, mens man på rollelisten blandt andre finder Antonio Banderas som det mest fremtrædende navn udover Lou Diamon Phillips og Gabriel Byrne.

Til dem historien måtte være helt ny for, så handler den om 33 (surprise) minearbejdere, der bliver fanget flere hunderede meter under jordens overflade da en kæmpe mine styrter sammen om ørene på dem. De er heldige at overleve sammenstyrtningen, men møder fra starten modgang, da overlevelsesrummet ikke er designet til så mange mennesker, og mineselskabet ikke har sørget for at holde det ved lige og fylde op med nødforsyninger og lignende. Det er en ganske klassisk “fanget af moder jord” fortælling, hvor mændene af gode grunde bliver grebet af panik og hvor nogle tager det pænere end andre.

Alt imens udspiller der sig en historie over jorden, hvor de fangede minearbejderes familie kæmper en hård kamp for at få mineselskabet til at tage ansvaret, og for at få redningsarbejdet i gang.

The 33 er en ganske solid film, men den formår på ingen måde at leve op til historien, og den bliver aldrig rigtig for alvor medrivende, og man føler ikke rigtig at man er fanget sammen med den, men blot at man er tilskuer til det. Derfor kommer den heller ikke helt til at fungere optimalt, og den virker ikke som den store Hollywood udgave af fortællingen, som den burde være.