Terminator Genisys

I sin rolle som efterfølger og reboot giver Terminator Genisys os både nyt og gammelt, men hverken det nye eller gamle er Terminator-universet værdigt.

I fremtiden kæmper John Connor (Jason Clarke) side om side med Kyle Reese (Jai Courtney) mod Skynet, og som vi kender det fra de gamle film, bliver Kyle Reese sendt tilbage til 1984, hvor han skal redde Sarah Connor (Emilia Clarke), men tingene er ikke, som de burde være. Sarah Connor kender alt til fremtiden, hun har haft en Terminator (Arnold Schwarzenegger) ved sin side, siden hun var 9 år gammel, og de har ventet på Kyles ankomst. Tingene har ændret sig, men en ting står stadig fast, og det er at dommedag skal stoppes. Sammen finder de tre ud af, at Skynet kommer til at overtage verden, ved at sprede sig gennem en app ved navn Genisys. Den app lanceres i 2017, og deres mission er derfor enkel, stop Genisys og skab en ny fremtid.

Filmens handling er simpel, men den forkludres af flere forskellige tidsrejseparadokser, paradokser som forklares, men hverken overbevisende eller troværdigt.  Nye spørgsmål kommer til, og Terminator-universets tidslinje virker ikke mere simpel.

Skuespillet er mekanisk og kedeligt over hele linjen.

Glæden over gensynet med Arnold Schwarzenegger er kort, fordi hans karakter, som hedder Pop, fungerer som en pauseklovn mellem actionscenerne. Hver anden sætning er en joke, og det underminere hans rolle som intimiderende dræbermaskine, men det er måske også meningen, eftersom han åbenbart er en faderfigur med følelser.

Emilia Clarke som vi kender fra “Game of Thrones”, er normaltvis en god skuespillerinde, men hendes portrættering af Sarah Connor er ikke overbevisende. Hun er simpelthen for køn og skrøbelig til at overbevise om, at hun er en veltrænet og hårdkogt soldat, som kan redde verden.

Jason Clarke er blevet castet godt, hans udseende passer godt til rollen som John Connor, men derudover er han ikke prangende.

Værst er det for Jai Courtney, der ofte kæmper med at levere sine replikker troværdigt, men han har i virkeligheden måske ikke det bedste materiale at arbejde med.

De fleste punchlines er tåkrummende pinlige eller vanhelligelse af gamle kendinge, ”I’ll be back” og ”come with me if you want to live” var gode dengang, sidenhen er de blevet parodieret et utal af gange, og virker derfor karikeret denne gang.

Action og effekter

Der er masser af action, store eksplosioner og vanvittige stunts, men de vilde effekter dræber spændingen for at imponere. Når Kyle Reese kastes rundt i havarerende busser, og overlever den ene røvfuld efter den anden, uden egentlige skader, fremstår han usårlig som en terminator, der hopper ud af en helikopter. Det ender som konsekvensløst action. Grunden skal selvfølgelig findes i filmens PG-13 rating, filmen skal være så stueren som muligt, ellers vurderes det, at den ikke kan tjene penge på alle de unge.

Mange effekter er flotte, men lige så mange er det modsatte, det kan være resultat af, filmen blev set i 2D, og mange scener tydeligt var lavet til 3D. Det bliver for tydeligt, hvornår en greenscreen er blevet brugt, og i de tilfælde ligner Genisys et glansbillede.

Når traileren ødelægger filmen

Filmens absolut største svaghed har været dens promotion. Billederne som skulle hype os, lignede stockphotos. Velpoleret, pæne og ligegyldige karakterbilleder, som også afspejler hvor overfladiske rollerne er.

terminator-5
_1435860042

terminator-5-8

Trailerne har tilmed spoilet filmens store plottwist. Så hvis du endnu ikke har set trailere for filmen, så lad være og spring dette afsnit over, for nu kommer en spoiler. Trailerne afslører noget kluntet, at John Connor bliver til en ond robot-menneske-hyprid. Resultatet er, at der ikke er nogen spænding eller overraskelse forbundet med twistet. Hvad der kunne have været en stor overraskelse, er nu et øjeblik, der skal overstås, så filmen rigtigt kan komme i gang. Fordi vi ved, at han skal være filmens antagonist, terminatoren som nådesløst følger efter vores helte, og overfalder dem når det mindst ventes, og indtil det sker, venter vi bare.

Dommen

Genisys er alt, hvad der er galt med Hollywood. Den er en efterfølger, et reboot, overfladisk og et tydeligt forsøg på at tilfredsstille så mange som overhovedet muligt. Det sidste er det værste, fordi du kan ikke tilfredsstille alle, istedet må du forstå, hvem der er terminator-fans, og hvad de vil have. En Terminator-film skal ikke være udpræget børnevenlig og humoristisk, den skal have dystopiske undertoner, som ligger ulmer under science-fiction og actiontemaerne, klar til at trække dig med ned i sort dommedagshelvede.

skhndev1orkxdhspwakz

Hvor “Mad Max: Fury road” fungerede godt som en efterfølger og reboot, ligger “Terminator Genisys” i den anden ende af skalen. Genisys efterlader meget at ønske, og hvis den reelt skal fungere som den første film i en ny serie, er der ikke meget håb forude, ikke for gamle fans.

En ting kan Genisys dog, og det er at stoppe diskussionen om hvilken terminator-film, som er den dårligste.

2stars

Smid en kommentar