Taken 3 (blu-ray)

Taken var langt hen af vejen af ganske almindelig standard actionfilm om en familiefar, hvis familie kommer i fare og dermed går komplet amok for at sørge for deres sikkerhed.

Neeson fik det til at se ufattelig cool ud, og han gjorde Taken til en fantastisk omgang underholdning, der indspillede mere end en milliard kroner i biograferne.

De to efterfølgende film blev endnu større succeser, i hvert fald med kommercielle briller, for kvalitetsmæssigt har de ikke nået den første film til sokkeholderne. Det er som ikke fordi de er dårligere lavet eller noget i den dur, de er simpelthen bare for uoriginale – handlingen er mere eller mindre komplet den samme, og de kommer til at virke som dårlige kopier af den første film.

Det var slemt med Taken 2, og med Taken 3 er det gået fra bad to worse. Der er ikke meget charme tilbage, og Neesons karakter begynder at være mere og mere triviel og kedelig, hvilket var alt det, han netop ikke var i den første film. Det er synd og skam at trilogien skulle tage en sådan deroute inden den stoppede – det bedste man kan sammenligne den med på det punkt er måske The Matrix, der startede så fantastisk og endte så håbløst.

I Taken 3 bliver Bryan Mills (Neeson) beskyldt for et grusomt mord, som han ikke har begået, og er nødt til at bruge sig særlige evner, til at bevise sin uskyld overfor politimanden Franck Dotzler (Forest Whitaker) der jagter ham, men i særlig høj grad også til at finde den rigtige gerningsmand, så han kan stå til ansvar for mordet. Så på den måde adskiller den sig alligevel en smule fra de to foregående, da der ikke er en kidnapning involveret på samme måde, det betyder dog ikke, at filmen bliver bedre af det.

Det virker som om, de har manglet en ide til filmen og så bare har taget den første der er faldet dem ind og det er næppe et manuskript der har taget mange måneder af skrive, hvilket hele filmen også bærer præg af. Taken 3 er alt det Taken undlod af være, hvilket ikke er ment på den mest positive måde.