San Andreas – blu-ray anmeldelse

Jeg er dog heller ikke blind overfor hvad det er kvalitet og hvad der ikke er (hvor flere af førnævnte nok indeholder mere skidt end kanel). Lad det da også være sagt med det samme – San Andreas er ikke noget mesterværk, det er heller ikke nogen specielt god film, men ud fra de præmisser der nu er i katastrofefilm, så rammer den plet på mange punkter.

Den har en stor og stærk hovedperson (Dwayne Johnson), der skal redde sin ekskone og sidenhen datteren, hvilket gør at den allerede der på flere punkter opfylder en af de helt store klassikere inden for katastrofefilm – familien der er i fare et andet sted og en helt der må gå grueligt meget igennem for at nå til dem.

Katastrofefilm er som regel ud fra en katastrofe der kunne ske, omend nogen er en anelse mere overdrevet end andre. I San Andreas er det et, eller rettere flere gigantiske jordskælv der rammer den amerikanske vestkyst omkring San Francisco i San Andreas forkastningen. Der bliver ikke sparet på noget som helst i filmen, kæmpe rystninger der vælter den ene bygning efter den anden og dræber tusindvis af mennesker, og de bliver da heller ikke forskånet for en tsunami.

maxresdefault (8)

Kort sagt San Andreas har det hele, hvad handlingen i handlingen er og familieforholdet mellem hovedpersonerne er, er mildest talt ligegyldigt. Dwayne Johnson får lov til at spille med musklerne og endda en lille smule med følelserne. Der er helte, der er skurke, der er gammel kærlighed, der er ung kærlighed og der er masser af ødelæggelse, ja San Andreas er en rigtig katastrofefilm på godt og ondt. Det er en af de film, hvor der er brugt lang tid på at redigere og smide effekter på, mens manuskriptet og historien nok er skrevet på en eftermiddag.

Kort sagt kan det hele beskrives med ganske få ord: San Andreas er god underholdning, der ikke skal tages for mere end det den ser ud til at være.