Paranormal Activity: The Ghost Dimension blu-ray anmeldelse

For snart 10 år siden lavede Oren Peli en genistreg med Paranormal Activity.  Filmen var i sig selv måske ikke nogen genialitet, men den var solid og fungerede præcis som den skulle. Genistregen skulle findes i økonomien.

Filmen indspillede langt over 100 millioner dollars, og havde kostet omkring 10.000 dollars at lave, hvilket har gjort den til en af de største succeser nogensinde på den front. Når Hollywood ser dollars lugter de blod, og i løbet af de sidste ni år er det kommet ikke færre end fire efterfølgere og med The Ghost Dimensions der netop er udkommet på blu-ray, er antallet nu oppe på 6 film i franchisen og den nærmer sig dermed et andet franchise i genren nemlig Saw. Angiveligt bliver dette dog den sidste film, men det skal man nok ikke nødvendigvis tage for gode varer.

Det er ikke den eneste parallel man kan drage til Saw. For på præcis samme måde så er konceptet også her blevet mere og mere udvandet og filmenes kvaliteten har været stærkt nedadgående, og med denne ikke voldsomt vellykkede film, er det et fint tidspunkt at sige farvel til franchisen.

Det er som sådan ikke fordi, at Paranormal Activity: The Ghos Dimension er nogen exceptionelt ringe film, og den har da også sine øjeblikke. Det var bare en af den slags film, der skulle have haft lov til at stå alene, i stedet for at prøve at kæde den sammen med de tidligere film på lettere kringlede metoder. De andre film sidder rimelig løst i hukommelsen på mig, og det kan da også være medvirkende til at sammenhængen ikke falder specielt naturlig.

Det er (måske) den sidste film, og derfor skulle den også svare på en masse spørgsmål som man sidder med fra de foregående film, hvis man ellers har siddet yderst på stolen og ikke kunne slippe filmene. Den svarer på en del, men den fyldestgørende afslutning er det nu langt fra, og derfor kunne man også godt forvente/frygte/håbe at der kommer en syvende film på et tidspunkt  – og ellers er reboots jo populære.

Nå – men hvad handler den så om? Præcis det samme som de foregående er det korte svar. En familie (spillet af ukendte skuespillere) der flytter ind i et stort og meget velkendt hus, og pludselig begynder der at ske uforklarlige ting. Manden i huset Ryan finder et gammelt kamera, der kan opfange ting, som ikke kan ses med det blotte øje, og så er der ellers masser af film set gennem dels det gamle kamera og dels et nyere – INTET nyt under solen.

Blu-ray udgivelsen lider meget under en bestemt ting, nemlig at filmen virkelig er tænkt i 3D med alle chok der kommer i filmen. Det er tydeligt, at de havde virket bedre i 3D end de gør på hjemmeskærmen. Generelt er det synd og skam at der vises så meget “monster/spøgelse”. Det der virkelig virkede godt ved den første film var den underspillede uhygge og stemning, det får man ikke meget af mere.