Mange herlige live dvd’er… men pas på!

Der skal ikke herske nogen tvivl om at pladeselskaberne prøver at finde nye metoder at tjene penge på, og da ”pirat-samfundet” endnu ikke har taget live dvd’er under deres free-sharing-vinge, formentlig fordi trenden er så ny, ser pladeselskaberne deres snit til at hive lidt ekstra penge ind.
Grunden til at vi, som forbrugere, pludselig begynder at investere i live dvd’er, er at der i  den udførte musikdyrkelsen, i kraft med udvidet teknologi, er sket et paradigmeskifte: Væk fra en egentlig dyrkelse af den rene musik og hen mod en ikondyrkelse. I dag bør ethvert ikon være konvergerende, dvs. brede sig over flere medier. Det er meget muligt at Christina Aguilera laver noget fedt musik, men hendes væremåde i forskellige interviews, hendes webside, hendes livekoncerter osv. er en mindst lige så stærk indikator på hvordan og hvorfor vi dyrker hende.
Resultatet er at musikken måske endelig er klar til at hoppe ud af sin egen lille verden og være en langt større medspiller i samfundet end før. Musikken er ikke blot for musikkens skyld længere, musikken er for det store hele, efter den er begyndt at spille med på alle medier hvor vi bevæger os. I klassisk musikalsk analyse så man isoleret på værket (nummeret), men i dag må man, hvis et nummer skal analyseres, fokusere mindst lige så meget på de såkaldte ”ekstra musikalske” værdi, som indebærer alt om samfundsstrukturer, subkulturer, hvad kunstneren sagde i et interview, men også hvad der blev sagt før, efter og under nummeret blev udført live. (Jeg er opmærksom på at 68’er oprøret og enkelte subkulturer, som punk, vil påråbe sig samme fokus, men ofte har musikken i disse tilfælde fungeret mere som katalysator end som egentlig medspiller, eller også har subkulturen være så forsvindende lille at det på globalt plan ikke er værd at beskæftige sig med.)

Musikken er som grundliggende betingelse nødt til at blive udført live (måske nogen optager den imens) og derfor glæder det mig så voldsomt at boomet i live dvd’er giver os mulighed for at opleve vores ikoner på scenen, enten som et gentagende gensyn, eller fordi Christina Aguilera ikke så ofte er i Danmark, og det ikke er helt billigt at købe billet. Tendensen at vi ønsker ALT hvad kan opkræves af de ikoner vi dyrker, og vi følger med i det hele, presser ikonerne til at levere noget nyt og spændende HVER gang, derfor bliver mantraet: ”Lever’ noget nyt med kvalitet i HVER gang, ellers er det ud (af forbrugernes bevidsthed)”. Det har senest givet os to fantastiske live dvd’er som vi har beskæftiget os med her på film-nyt.dk: John Mayer; Where the Light is og Martin Scorsese og Rolling Stones; Shine a light. Begge så fantastisk produceret, filmet, klippet og fortalt at X-factor’ enorme live kamera set-up, mest af alt kommer til at ligne Sigurds Bjørnetime’ to kamera set-up. Desværre får vi også noget rigtigt skidt ind af døren, som mest af alt ligner et forsøg fra producenterne på at pumpe forbrugerne (loyale fans) for penge på færrest mulige omkostninger. De to stærkeste eksempler vi har fået på dette er Eagle Vision’ Lynyrd Skynyrd; Sweet Home Alabama og The Crusaders; Live at Montreux. De har måske værdi som musikalsk oplevelse, men på ingen måde visuelt. Det er så kedeligt og stationært kameraarbejde og man kan blive i tvivl om klipperen overhovedet har kigget på skærmen mens han klippede. En sådan oplevelse kan ødelægge ethvert yndlingsband for forbrugeren, uden at bandet selv har skyld heri.
Derfor er mit råd til dig som ønsker at opleve ikonerne på din fladskærm igen og igen. Tjek op på anmeldelser (evt. her på siden :-)), og anvend youtube til at finde småklip inden du investerer i en ekstra (visionær) oplevelse af dit yndlingsband. Dårlige investeringer kan få fatale følger for din fremtidige oplevelse af bandet.

Køb John Mayers roste Where The Light is her

Smid en kommentar