Looking – anmeldelse af sæson 1

Serien blev berygtet for at være nærgående, eksplicit og for nogen nok også en anelse provokerende. Den fik et amerikansk remake, der dog var væsentlig mere poleret og slet ikke besad den samme charme som den engelske version af serien der løb i to sæsoner.  Den amerikanske version havde desuden både kvinder og mænd i hovedrollerne.

For næsten præcis et år siden, havde HBO premiere på første afsnit af Looking, der på mange måder er den første serie af sin slags siden Queer as Folk, en serie der kun har homoseksuelle mænd i hovedrollerne, og som ikke er bange for at gå helt tæt på. Nogen kunne måske endda friste sig til lidt letkøbt at kalde den for en Gay in the City. De to serier minder ikke meget om hinanden – og så alligevel. For der bliver talt bramfrit om tingene, der bliver vist masser af hud og der er en god portion humor.

Looking handler om de tre fyre Patrick (Jonathan Groff), Dom (Murray Bartlett) og Agustín (Frankie J. Alvarez) der bor i San Francisco. Patrick, der er seriens hovedperson, er spildesigner og bor sammen med Agustín, som har han kendt siden college. Det starter dog med, at Agustin der er wannabe kunstner flytter ud af deres lejlighed, for at flytte sammen med sin kæreste i Oakland. Dom er tjener på en posh restaurant, men går med drømme om at åbne sit eget og tumler med at nærmer sig de 40.

Sæson 1 følger deres liv i et par måneder, hvor de alle kæmper med kærligheden, jobbet, vennerne og alt hvad der nu eller hører hverdagen til i et helt almindeligt liv. Looking er ikke en serie, der opfinder den dybe tallerken, og der er hverken flotte actionscene, en tvistet plot eller en frygtelig fin omgang special effects. Til gengæld er den uhyre godt skrevet og meget velspillet af de tre hovedrolleindehavere og de mange biroller som første sæson byder på.

Hvis du lider af homofobi, er dette bestemt ikke serien du skal kaste dig over, men ellers er der ikke mange gode grunde til, at du ikke skal give serien et forsøg, for den er et frisk pust i mængden af dramady serier, der produceres i hobetal.

Looking er netop udkommet på blu-ray, og ellers er den tilgængelig på HBO, hvor anden sæson får premiere den 12. januar.