Life of Crime blu-ray anmeldelse

Efterfølgende blev et par af karaktererne i The Switch brugt i Elmore Leonard’s Rum Punch, der var den roman som Quentin Tarantino baserede Jackie Brown på, dog med en stor portion kunstneriske friheder.

Louis Gara (John Hawkes) og Ordell Robbie (Yasiin Bey  aka Mos Def) er to småforbrydere, der kommer på den glimrende ide, at kidnappe Mickey Dawson (Jennifer Aniston) og kræve løsepenge af hendes velhavende mand Frank (Tim Robbins). Det er ikke helt perfekt planlagt, og det bliver ikke bedre af, at Frank faktisk gik og overvejede en skilsmisse og er på ferie med elskerinden og ikke har den store lyst til at betale løsesummen.

Deres lille plan bliver vendt op og ned, og det bliver ikke mindre kompliceret af at Mickey finder ud af Frank måske ikke er villig til at betale for at få hende løsladt. Oveni dette er der Franks elskerinde Melanie (Isla Fischer), der i den grad blander sig i hele affæren og bestemt ikke mener, at Frank skal bruge penge på konen, når han nu alligevel havde planer om at forlade hende.

I Jackie Brown bliver Louis og Ordell spillet af Samuel L. Jackson og Robert DeNiro, så det er store sko der skal udfyldes af John Hawkes og Mos Def, men de gør det dog ganske solidt, og solidt er generelt det mest rammede ord omkring filmen. For Life of Crime er nemlig en ganske solid film. Historien fungerer glimrende og Elmore Leonards forlæg bliver bestemt ikke gjort fortræd.

Filmens medvirkende er bestemt også på plussiden, Mos Def er en fremragende skuespiller, og det samme er John Hawkes selvsagt også. Jennifer Aniston er også i en af sine bedste roller, ligesom Tim Robbins er god omend han ikke medvirker voldsomt meget. Blandt birollerne finder man også Will Forte og Mark Boone Junior (som mange nok vil kende som Bobby fra Sons of Anarchy).

Ja – der er mange fine ting at sige om filmen, der er dog ikke meget der for alvor hæver den over den pæne ende af middel, men men for film der kommer direkte på blu-ray, er det en positiv overraskelse.