Klassiske casino-film og vores virtuelle virkelighed: forandring fryder

Hasardspil har eksisteret i tusindvis af år, men den første legitime bygning dedikeret til casinospil blev først åbnet i det 17. århundrede i Venice. Meningen var, at stedet kun skulle operere under karnevalet i 1638, men det står stadig i byen den dag i dag. Dengang hed det dog ikke casino, for ordet blev først dannet i slutningen af det 18. århundrede, da der begyndte at dukke ekstravagante casino-slotte op i Baden-Baden og Monte Carlo. I flere hundrede år har vi associeret casinoer med glamour, men kortspil har ikke altid tilhørt eliten. Før de officielle casino-huse blev der spillet i skumle saloner og dystre kælderrum: steder, myndighederne ikke vidste noget om. Gennem tiderne har det været en hobby, som har strakt sig fra Øst til Vest, og appelleret til diverse grupper: fra de kriminelle til overklassen. I dag står vi med en casino-industri, der aldrig før har eksisteret. Den adskiller sig ikke kun fra den cinematiske skildring, som har præget det 19. århundrede, men fra al den litteratur og viden, som vi har om spil fra 2300 f.Kr. til nu.

Hvad har ændret sig?

Det er især ankomsten af smartphonen, som har revolutioneret casino-industrien og tiltrukket et væld af nye spillere. Spillemyndigheden har netop udgivet de samlede tal for 2019, som viser en BSI på 2,3 mia. kr. for online casino alene. I 2012, året hvor den delvise legalisering af markedet trådte i kraft, lå BSI for online casino på 885 mio. kr. Det siger noget om, hvor hurtigt den virtuelle verdens popularitet er vokset. Folk på tværs af køn, aldersgrupper og sociale lag spiller i dag som aldrig før – men ikke på samme måde som i gamle dage. Populariteten hos de landsbaserede casinoer har nemlig været dalende. Selvom deres BSI for 2019 lå på 4 mio. kr. mere end i 2012 (344 mio. kr.), så har stigningen været så minimal, at man må konkludere, at den samlede popularitet er faldet. Det er der flere grunde til.

 

For det første, så har de online spiludbydere haft et kæmpe overskud, som de har investeret i at forbedre deres services. Når man spiller på en hjemmeside som 888 Casino, så har man adgang til et hav af spil, fra de traditionelle til de moderne. Det er ikke kun det brede udvalg, der udkonkurrerer de fysiske casinoer. Det er også brugeroplevelsen, tilgængeligheden og oplevelser som Live Casino, der tiltrækker. Nu behøver man ikke længere finde James Bond-looket frem for at vinde i baccarat: man kan nyde en autentisk casino-oplevelse direkte fra sofaen. Og dét fører os til det næste punkt, nemlig hvordan film ikke længere maler et realistisk billede af nutidens casino-industri.

 

Sådan ser markedet for spil ud i dag

Folks idé om et casino har længe været præget af Hollywood: lysekroner, smokinger og cigarer. Damer i diamanter og cocktail-kjoler, der florerer rundt om mahogniborde. Spillere, der på elegant vis vifter med cigaretten, mens de beder tjeneren om endnu en Vodka Martini. Dealeren, der skuler på de sædvanlige svindlere. En hemmelig agent, der prøver at vinde over en skurk. En atmosfære, hvor luksus og fare går hånd i hånd. Ja, meget har ændret sig på casino-scenen i det 21. århundrede.

Det er ikke længere en lukket klub, men et sted, hvor alle, der er gammelt nok, er velkomne. De færreste fysiske casinoer har selvfølgelig været ligeså ekstravagante, som dem, der bliver vist på film. Normalt er en aften i Vegas væsentlig mindre dramatisk end i Ocean’s Eleven – generelt er der færre spioner og slyngler, der færdes i casino-husene end filmelskere ville foretrække. De fleste steder bliver besøgt af helt almindelige mennesker, som kommer for at hygge sig, forbedre deres færdigheder og vinde nogle penge. Det er måske ikke helt overraskende, at filmindustrien har smurt tykt på i deres fremstilling af casino-universet. Hvad der er mere slående er, at den nuværende måde at tage på casino på, mangler at blive repræsenteret i vores popkultur.

I dag bliver der i større grad spillet online, fordi det virtuelle univers har en række fordele som de landsbaserede casinoer ikke kan tilbyde. Underholdning på computere, konsoller, mobiler og tablet har taget Danmark og resten af verden med storm. Ifølge Danmarks Statistik spiller halvdelen danskere over 16 år digitale spil – et tal, som stiger drastisk for hver år, der går.

I Danmark er der blot seks landsbaserede casinoer tilbage, som har tilladelse til at udbyde de klassiske spil som poker, roulette og baccarat. Spillemulighederne kommer aldrig til at nærme sig dem, der er online. For det første, så er de økonomiske omkostninger for at udbyde spil online mindre, og for det andet, så har online-industrien en væsentlig højere bruttospilleindtægt, som den kan bruge på at forbedre brugeroplevelsen, heriblandt sikkerheden.

Siden hjernerne bag online casino altid har været eksperimentelle, og industrien altid har været kontroversiel, så har der heller ikke været frygt for at investere i de mere innovative industrier. Takket være dette samarbejde og tillid, så har blockchain og kryptovaluta kunne implementeres på de online platforme. Risikoen for kriminalitet online bliver således udfordret konstant, og spillernes sikkerhed øges for hver dag, der går.

Hvordan fremtidens casino-industri vil se ud, ved ingen endnu, men den kommer højst sandsynlig til at indeholde futuristiske og filmiske elementer. Virtual Reality har allerede vist sig at være et populært tema i Hollywood, så mon ikke, der snart kommer en casino-film, som ligner den nuværende casino-industri mere end Fear and Loathing in Las Vegas….

Smid en kommentar