Jupiter Ascending – rumparodi eller overspændt rumdrama

The Wachowskis ikke blot fornyede filmmediets special effekts, de forførte publikum og trak dem langt ned i kaninhullet. Indrømmet, jeg nåede i biografen tre gange på lidt mere end en uge. Siden da har jeg håbet, at the Wachowskis igen ville ramme niveauet fra den første The Matrix, og derfor var forventningerne naturligvis store til Jupiter Ascending, også fordi de efterfølgende Matrix-film og Cloud Atlas skuffede noget.

Jupiter Ascending er en space opera, der trækker på referencer til intergalaktiske franchiser som Star Trek og Star Wars, mens selve fortællingen læner sig op ad en moderne askepothistorie. Rammen om Jupiter Ascending er et ambitiøst projekt med imponerende special effekts og et komplekst univers, der mest af alt kontrolleres af et intergalaktisk lav-bureaukrati. The Wachowskis idé er imponerende, men desværre halter selve fortællingen i en sådan grad, at jeg ikke aner om Jupiter Ascending er en rumparodi på Twilight-franchisen eller en seriøs fortælling iklædt et alt for genkendeligt og slidt materiale.

why2

I Chicago bor Jupiter Jones (Mila Kunis) med sin russisk, emigrerede familie, hvor hun møjsommeligt gør rent i andre folks huse. Jupiter blev født på et tankskib i færd med at krydse Atlanten, og stjernernes position den nat indikerede, at Jupiter ville finde sin sande kærlighed og opnå store ting i livet. Allerede introduktionen minder i væsentlig grad om andre young adult film, hvor heltinden er placeret i en antihelte-rolle, og hvor den trivielle hverdag brydes af en overnaturlig begivenhed. I Jupiter Ascending er Jupiter i færd med at sælge sine æggeceller, da vanærede ex-militær, nu dusørjæger Caine Wise (Channing Tatum) i sidste øjeblik redder Jupiter fra nogle grumme aliens.

I virkeligheden er Jupiter nemlig en ’genkomst’ – med andre ord – hun er et genetisk match med Abrasax dynastiets ubestridte dronning, som ved sin død efterlod tre arvinger; hendes børn Balem Abrasx (Eddie Redmayne), Titus Abrasax (Douglas Booth) og Kalique Abrasax (Tuppence Middleton). I denne intergalaktiske verden er fænomenet ’genkomst’ mere naturligt, men da Jupiters ’tidligere liv’ gav arverettighederne over Jorden til sin ældste søn Balem, ønsker han – naturligvis – sin ’mor’ død. Jorden indgår nemlig i en intergalaktisk kooperation, hvor mennesket er handelsvaren. Derved argumenterer Jupiter Ascending for at skabelsesmyten, i stil med Ridley Scotts Prometheus, at mennesket er alienskabt. Det er nemlig Abrasax’ kooporationen, der udryddede dinosaurusserne og i deres eget billede frembragte mennesket. Når menneskeheden engang overvokser planetens ressourcer, står Abrasax’erne klar til at høste menneskeheden i et moderne verdensomspændt folkedrab – hvorfor? Fordi menneskers gener indeholder eliksiropskriften på evigt liv.

Alle tre Abrasax’er ønsker at gøre krav på Jorden for derved at øge deres profit. Men da Jupiter bliver fundet, kan hun gøre krav på ’sit tidligere livs’ ejendomme, inklusiv Jorden. Derfor ønsker Abrasax arvingene på hver deres måde at forhindre Jupiter i at genskrive sig som dronning. The Wachowskis univers er en anelse kompliceret, ligeså er alle intrigerne. Dog er gen-idéen egentlig interessant, som f.eks. at Caine har ulve-DNA, hvilket mest betyder at Channing er blevet udstyret med ulveøre og sort eyeliner. Andre bærende elementer i Jupiter Ascending er det politiske drama og den absurde satire af det lav-bureaukratiske system. Ligeså kan nævnes de første avancerede rumskibsjagter over Chicagos højhuse, Channings fede hoverboots – federe end hoverboard’et i Back to the Future-franchisen såvel som hans vinger. Ligeledes tilføjer den Oscar-nomineret Eddie Redmayne filmen moderfrustrationer og finurlig ondskab, særligt når hans mystiske hvisken går over i skrigende sindssyge.

jupiter-ascending-image-3

Fortællingen sejler desværre ofte, mest fordi The Wachowskis forsøger med for mange sideplots og karakterer, der forsvinder ud i glemsel. Bevæggrunde, historiske baggrunde og intergalaktiske forklaringsmodeller vælter rundt uden en egentlig klar retning. Mila Kunis er snarere en beskuer til begivenhederne, og derved får Channing den mere interessante, handlekraftige hovedrolle. Karakterne skinner dog aldrig rigtig igennem, og selvom det genkendelige young adult materiale på nogle områder er forfriskende, så drukner det ofte i forudsigelige handlinger. Jupiter Ascending minder som nævnt om en sci-fi udgave af Twilight, hvor Channing beskrives som Lycantrop og Abrasax dynastiet som vampyrer. Channings overkrop bliver f.eks. vældigt eksponeret, ligesom Jacobs gør i Twilight. Således har Channing næsten 15 minutter, hvor han kæmper i bar overkrop (mulig undskyldning for at se filmen). Slutligt bliver Jupiter Ascending desværre også noget overspændt i actionscenerne, og det er ærgerligt, for Jupiter Ascending udfordrer space opera genren på den tekniske side, men mangler altså en mere fokuseret fortælling.

The Wachowski har dog endnu engang revolutioneret med deres iderige special effekts, og mon ikke Jupiter Ascending vil inspirere fremtidige rumdramaer, for filmen er først og fremmest flot lavet. Jupiter Ascending har da også haft et svimlende budget på 175 millioner dollars, og The Warner Bros. studios måtte endda udskyde premieredatoen, angiveligt fordi special effekt arbejdet tog længere tid end beregnet. De mange sideplots og ubesvaret spørgsmål kunne give anledning til en 2’er – men skulle filmen indtjene nok til endnu en rumrejse, så håber jeg, at the Wachowskis snarere konsulteres med special effekts og vilde ideer, end faktisk at sidde i instruktørstolen. Jeg vil nu alligevel anbefale Jupiter Ascending, særligt hvis man er til special effekt lir og flotte billeder, der gør sig godt på det store lærred.

3stars

Smid en kommentar