Jupiter Ascending blu-ray anmeldelse

Som det så ofte har været med dem på de seneste, så er der desværre ikke så meget mere at komme efter, udover den visuelle imponerende side.

De er ikke længere revolutionerende, som de var, da tilbage i 1999 lavede den banebrydende The Matrix. At de ikke har formået at lave noget der er i nærheden af deres gennembrudsfilm er flere gange kommet til udtryk, men med Jupiter Ascending står det mere og mere klart, at The Matrix mere eller mindre lidt groft sagt var et one-hit-wonder.

I 2012 kom de med den voldsomt ambitiøse og prætentiøse Cloud Atlas, der holdt publikum fast i tre stive timer. Det var langt fra noget imponerende filmværk, men den havde dog alligevel sine lyspunkter. Disse skal man kigge uhyggeligt langt efter i Juper Ascending, der mest af alt minder om en sæbeopera, der tilfældigvis udspiller sig i rummet, og det er ikke ment på den gode måde.

Det går nok også lidt galt for The Wachowski’s fordi de lige som med Cloud Atlas har voldsomt store armbevægelser, i hvert fald på ideplanen. Filmen er fyldt med et ekstremt kompleks univers med flere galakser, planeter der bliver brugt som farme, evig ungdom og alle mulige skønne ting, der alt i alt kunne give en fremragende sci-fi epos, men kog ned til denne film fremstår som en stor rodebutik.

Midt i det hele finder man skønne Jupiter Jones (Mila Kunis), en fattig pige med russiske og britiske rødder (hvor udseendet kommer kunne være en historie i sig selv). Det bliver forklaret hvordan hun er født på et skib krydsende atlanten og derfor ikke har et land, og at planeten Jupiter indikerede at hun ville opnå store ting, og at hun ville finde ægte kærlighed, så man kan jo gætte et par gange på om det lykkedes hende – spoiler alert – det gør det.

Hun lever et kedeligt og fattigt liv som rengøringsdame i familievirksomheden, men ak det skal alt sammen ændre sig, da hun lige pludselig bliver hvirvlet ind i et eventyr af en anden verden, da en mystisk fremmed (Channing Tatum) redder hendes fra at blive slået ihjel af babylignende rumvæsner, der dukker op ved hendes besøg på en fertilitetsklinik. Det viser sig endda at Caine, som han hedder, har ulve-DNA (I kid you not), og derfor har store øre, er stærk og hurtig og går med en lille smule make-up.

Det bliver begyndelsen på et storslået eventyr, hvor Chicago blive skiftet ud med fjerne galakser, og hvor Jupiter finder ud af, at hun blot er en lille brik i en magtkamp, der kan få betydning for jordens overlevelse. I realiteten er det dog langt mere trivielt og forudsigeligt, end det er storslået.

På rollelisten finder man også Oscar vinderen Eddie Redmayne, der bestemt ikke vandt sin Oscar for denne film, og havde han vundet sin Oscar på daværende tidspunkt, havde han nok også takket nej til denne, efter at have læst manuskriptet. Generelt var det bare en film, der skulle være meget i The Wachowski’s uden tvivl imponerende idekatalog. Det er et rumeventyr med Channing Tatum i bar overkrop, med en smuk Mila Kunis, med en Eddie Redmayne med alvorlig mor-komplekser og en rodet historie og en endnu dummere dialog.

Det skal dog siges, at selvom den måske ikke er revolutionerende, så er det stadig en vanvittig flot film, der virkelig gør sig godt på special effects og grafik – her er der ikke en finger at sætte, men i og med filmen har kostet langt over en milliard at producere, er det måske heller ikke så overraskende. Men dem der skal se filmen, og have glæde af dem, skal være på den baggrund og for at nyde de visuelle filmiske håndværk – så må resten komme i anden række.