Joy – blu-ray anmeldelse

David O. Russell har de senere år været lidt af en Oscar darling, hvor alt han har lavet siden 2010 er blevet nomineret sammen med ham, når der skulle uddeles Oscars. Det sluttede dog med Joy, der kun fik en enkelt nominering, som ganske fortjent var til Jennifer Lawrence for hendes præstation i filmen.

Det skal da også med det samme være sagt, at Joy langt fra er hans stærkeste film, og ser man bort fra Jennifer Lawrence’s præstation, er der ikke meget ved filmen der skiller sig ud, trods at stærkt cast, hvor Russell igen har hevet fat i blandt andre Robert De Niro og Bradley Cooper.

Hvis man er amerikaner, er der måske en god sandsynlighed for at man kender Joy Mangano, en kvindelig iværksætter og millionær, der står bag en populære rengøringsmoppe, som i sin tid var et stort hit på diverse tv shopping tjenester og gjorde hende til en rig kvinde.

Joy er filmen om hendes liv, og ikke mindst den kamp hun måtte igennem for at nå helt til tops. En kamp der involverer hendes familie, hvor moderen er afhængig af daytime tv og hendes far der flytter ind i hendes kælder, efter et nyt forlist forhold – i forvejen bor eksmanden i kælderen – alt i alt en familie der mildest talt ikke er velfungerende, og ikke nødvendigvis alle sammen tror på hende, udover hendes bedstemor.

Hvis du ikke er amerikaner, er der en god chance for at du aldrig har hørt om hende, men det vil du så have efter denne film, så på den måde kommer den naturligvis med noget nyt. Generelt er det en ganske udmærket film, der fortæller en klassisk underdog og solstrålehistorie. Det er dog langt fra Russells bedste film, og især på manuskriptet halter den lidt i forhold til hans tidligere værker, og generelt halter filmen bare efter hans tidligere værker, og det virker lidt som en film, hvor han ikke har haft hele hjertet med.