Interstellar blu-ray anmeldelse

Begge film der er så store, at hjemmebiografen simpelthen ikke kan rumme dem, uanset hvor mange tommer du så har at gøre godt med. Egentlig var det derfor også med en vis portion skepsis, at jeg lagde blu-ray skiven i afspilleren for at gense filmen, for er den nu egentlig også god, uden den sublime lyd og store lærred som biografen tilbyder?

Lad det være sagt med det samme, selvfølgelig er den ikke det, og har du ikke set den i biografen, så har du virkelig snydt dig selv for en filmoplevelse af de helt store. Men lad det også være sagt med det samme, at modsat eksempelvis Gravity så tåler Interstellar sagtens et gensyn, også selvom spilletiden nærmer sig de tre timer, for hvor Gravity var 80% effekter og 20% fin film, så er Nolans seneste værk meget mere end det, og derfor er den stadig i den grad seværdig.

Til dem der ikke måtte have stiftet bekendtskab med filmen, så handler den i grove træk om hele jordens eksistens. I en ikke så fjern fremtid er afgrøderne forsvundet, og der er kun majs tilbage, der kan vokse. Cooper (Matthew McConaughey) er en tidligere ingeniør og rumpilot, der har slået sig ned på landbrug, da det er det der er behov for, da regeringen ikke offentlig spilder penge på den slags, når folk sulter.

Tiden for menneskerne er ved at rinde ud, og der skal findes en løsning, hvis ikke racen skal uddø. Af lidt omveje kommer Cooper i kontakt med resterne af NASA og bliver udvalgt til at være en del af et lille hold der skal rejse til fjerne og ukendte galakser gennem en sort hul for måske at finde den nye “moder jord”. Mission betyder dog, at han må sige farvel til sine børn for en stund, og at tid ikke er den samme størrelse i rummet, er det umuligt at sige hvor længe.

Det er i MEGET grove træk i historien, og det er ikke en af den slags, der vinder indpas ved at blive genfortalt, for Interstellar er meget mere end bare en anden udgave af The Core, Deep Impact eller Armageddon, der på nogle punkter drager paralleller, for Interstellar er ikke en katastrofefilm, og så alligevel er det lidt. Det er en rørende fortælling om en familiefar der vil risikere alt for at redde sine børn, det er også en historie om vores eksistensgrundlag og så er det en løftet pegefinger, men uden at være unødvendig moraliserende.

De medvirkende er eminente. Matthew McConaughey fortsætter sin imponerende stime af gode præstationer, Christopher Nolans yndling Michael Caine er fremragende, Casay Affleck er glimrende, det samme er Anne Hathaway og alle andre.

Det er en glimrende udgivelse, udover at filmen er fantastiske indeholder denne blu-ray udgave timevis af bagom kameraet, ekstramateriale, interviews og alverdens lækkerier, der er til at gå ombord i, hvis man virkelig vil i dybden med Nolans tanker.

Det er ikke en film for alle, og der er mange holdninger til den, men min er enkel – Interstellar er et mesterværk, og selvom jeg troede at jeg ikke skulle se den igen, efter at have set den i biografen, er jeg nu overbevist om, at det stadig ikke er sidste gang, jeg har set den.

6stars