Inside Llewyn Davis – blu-ray anmeldelse

Den er ikke helt på højde med deres bedste værker, og alligevel er det absolut en fremragende film. Samtidig er det første gang, de giver sig i kast med en musikfilm, som er langt mere neddæmpet og melankolsk i forhold til mange af deres tidligere bedrifter, men der er naturligvis også blevet plads til den fantastiske humor, der kan bringe et smil frem på selv de mest melankolske læber.

Llewyn Davis (Oscar Isaac) kæmper i starten af 60’erne en hård kamp for at slå igennem som musiker, en kamp der ikke er meget der tyder på, kommer til at lykkes for ham. Hans indadvendte og dystre musik passer ikke til det, branchen efterspørger på det tidspunkt. Han lever en rodløs tilværelse uden fast indkomst, og hvor han bor på sofaer rundt om i New York hos venner og bekendte. Oven i det hele er hans tidligere kæreste Jean (Carrie Mulligan) blevet gravid. Om han eller hendes nye kæreste Jim (Justin Timberlake) er faderen vides dog ikke helt. Vi følger Llewyn i en stump af hans liv, hvor han eksempelvis også tager på en roadtrip til Chicago, i et desperat forsøg på at få en aftale i hus, en tur der ikke bliver helt uden problemer i selskab med Roland (John Goodman) og Johnny (Garret Hedlund).

Llewyn Davis har det bestemt ikke let, og han kæmper en kamp, men sympatien for ham er dog alligevel ikke voldsomt, han er nemlig mere eller mindre en egoistisk idiot, der ikke tænker på meget andet end sig selv. Han er usympatisk på den måde, der gør at filmen får nogle helt fantastiske scener, med hans utålelige opførsel. Det er naturligvis svært at være glad, når alt går en imod, men der er også meget med karma og alt det der….

Inside Llewyn Davis er en helt igennem glimrende lille film, omend det ikke er så underligt, at den ikke har haft den samme succes som flere af Cohen brødrenes andre film, den mangler lidt x-faktor, for at sige det lidt firkanten. Den er fremragende, den er fremragende skrevet, den er propfyldt med fremragende musik og fyldt med gode præstationer fra skuespillere, men den har ikke så meget der gør at den stikker ud på samme måde som eksempelvis No Country for Old Men m.fl. men derfor bør du stadig se den.