Homeland sæson 4 blu-ray anmeldelse

Lad det med det samme være sagt her. Hvis du ikke har set sæson 3 af Homeland, så skal du ikke læse videre her, da det indeholder en major spoiler, undertegnede gerne ville have været foruden.

Homeland’s fjerde sæson tager sit udspring efter serien er blevet en hovedrolle fattigere og Brody er død, og har efterladt Carrie med hans barn, som hun mildest talt ikke er tryg ved at skulle tage vare på. Carrie (Claire Danes) er blevet udstationeret i Afghanistan hvor hun blandt andet står for dronerne og luftangreb i området.

Og det er netop dette der sætter gang i konflikten for fjerde sæson, et rutineangreb på en højt profileret terrorist ender nemlig i en mildest talt uheldig situation. For selvom terroristen var til stede, er det under et bryllup at angrebet finder sted, hvilket ikke ligefrem hjælper på opbakningen til USA’s tilstedeværelse i området.

Det bliver ikke bedre af, at en ung pakistansk lægestuderende var med til brylluppet og optog med sine telefon, da angrebet fandt sted. Det bliver bestemt heller ikke bedre af, at ansigtet på den CIA agent der stod for efterretningens ansigt kommer frem i offentligheden i Afghanistan, hvilket får fatale følger. Generelt er det hele et stort cluster fuck, der får Carrie tilbage til USA, hvor hun skal stå skoleret, men hvis der er noget hun ikke kan, er det det, og hun kommer naturligvis tilbage til mellemøsten, hvor serien udspiller sig på bedste vis. Det er svært at komme med for mange detaljer uden at afsløre for meget, og derfor vil jeg lade være.

Den fjerde sæson af Homeland er lidt som at hviske tavlen ren og starte forfra. Der er naturligvis et stort overlap af de samme mennesker, som har været med i de foregående sæsoner. Men der er en central figur der er væk, og det er Brody, der fyldte så meget i de tidligere og var hele udspringet for serien. På mange måder er fjerde sæson derfor også nærmest et reboot.

Skaberne af serien har helt sikkert (med rette) set det som en nødvendighed, at lukke en dør, for at kunne åbne en anden. At serien stod i stampe i de foregående, ville være forkert at sige, men det er svært at se, hvordan den kunne trækkes meget videre med den samme ulovlige romance og de samme moralske skrupler, og derfor er det altså en “ny Carrie” der er hovedrollen.

Homeland sæson 4 er lige som sine forgængere eminent. Der er nye vinkler og nye personer, og der er nogen der har fået mindre skærmtid, men balancen er i top, og det er yderst medrivende og umuligt ikke at blive rasende på Carrie til tider på grund af hendes mildest talt spinkle sociale og medmenneskelige kompetencer.