Homeland – blu-ray anmeldelse

Serien er sæson efter sæson blevet rost til skyerne, og har høstet bunkevis af Golden Globes og Emmy awards, ikke mindst Claire Danes og Damian Lewis er blevet belønnet for deres pragtfulde præstationer som CIA agenten Carrie Mathison og marinesoldaten Nicholas Brody, der vender hjem til USA efter at have været holdt fanget i Irak i 8 år.

Da Brody kommer hjem fra Irak, bliver han behandlet som en rigtig helt. Carrie er dog stærkt mistænksom overfor Brody, som hun mistænker for at være landsforræder og i ledtog med nogle af de farligste terrorister i verden, der har knækket ham, mens han var i fangeskab. Som seer bliver man rimeligt hurtigt indviet i hvad der er sandhed og hvad der er mistanke. Carrie og Brody bliver tiltrukket af hinanden og indleder et forhold. Det ligger dog i kortene at dette forhold nok ikke kan varer ved.

Homeland er fyldt med politik, magtspil, konspirationer, intriger, sex, terrorisme, drama og alt andet der er med til at skabe en god historie. Det vil være umuligt at fortælle for meget om sæsonernes udvikling, uden at afsløre for meget af handlingen, og da der ikke findes noget meget værre end spoilers inden for serie, skal undertegnede ikke forsøge på dette.

Der er mange gennemgribende historier for de tre sæsoner, men der er også sideløbende, som bliver afsluttende løbende. Der er dog ingen tvivl om, at første sæson står som den absolut stærkeste, da forfatterne i takt med udviklingen har skulle finde på flere og flere historier og handlinger, som ikke nødvendigvis bliver mere troværdige (red. lettere utrolige) som serien skrider frem.

At kalde Homeland for nyskabende eller original ville nok være lidt af en overdrivelse. Den er nemlig baseret på den israelske serie Hatufim (Prisoner of War), der dog har et noget anderledes handlingsforløb. Generelt er det på det meget overordnede plan, at serien er baseret på den israelske pendant.

Selvom den i den tredje sæson mister lidt momentum i forhold til de to første, så er Homeland stadig en pokkers god serie, der ikke mindst bliver holdt fremragende af Claire Danes og Damien Lewis der leverer bundsolide og glimrende præstationer. Dette krydres med en lang række glimrende biroller, der tilføjer yderlige kvalitet og klasse til serien.

Sæson 1-3 er netop udkommet til blu-ray, og hvis du ikke allerede er hoppet om bord i serien, så kan det kun gå for langsomt, for selvom det er alt andet end en hæsblæsende serie, så er den uhyggelig medrivende og vanedannende på den der måde, som kun en rigtig god serie kan være det – det er en af den slags, hvor rulleteksterne knapt så begynde før man er klar til næste afsnit.