The Good Lie blu-ray anmeldelse

Omdrejningspunktet for filmen er de tre brødre, der kommer til Kansas City, Missouri, hvor de møder socialarbejderen Carrie (Reese Witherspoon), der kommer til at ændre deres liv for altid, ligesom de tre brødre kommer til at ændre hendes.

Filmen starter med, at man ser hvordan den lille familie (der oprindeligt var større) bliver drevet på flugt i hjemlandet Sudan, og hvor meget de må gå igennem for at finde mad og ikke mindst tryghed for soldater, der er ude på at slå dem ihjel. De ender efter at have gået mere end 1000 kilometer i en flygtningelejr, og efter nogle år får de beskeden, at de kan komme til USA.

Ikke overraskende er det en kæmpe omvæltning for brødrene, der er vant til savannen og det lidt mere simple liv i Afrika, pludselig at befinde sig i USA, hvor tingene bliver gjort på en lidt anden måde, og hvor der er et lidt andet forhold til mad og overflåd, end der var i hjemlandet, hvor tusinder dør på grund af sult og tørst. Det er også svært for dem at finde arbejde, da deres kvalifikationer ikke passer ind i et moderne samfund på samme måde. Det er dog her, at Carrie kommer ind i billedet og hjælper dem på vej.

Filmen er baseret på de tusindvis af forældreløse børn, der blev drevet fra hjem og tryghed under den sudanske borgerkrig, der raserede i mere end 20 år i Sudan. Den er baseret på deres fortællinger og deres historier, naturligvis tilført en vis portion hjertevarm humor og en god sund amerikaner (Carrie) med hjertet på det rette sted. Man kunne sagtens frygte, at det blev en fortælling om Carrie, og om hvor god hun er, og hvor meget hun hjælper. Det er dog ikke tilfældet, og det er de tre brødre Mamere, Jeremiah og Paul (spillet af Arnold Oceng, Ger Duany og Emmanuel Jal), der er filmens ubestridte omdrejningspunkter, og det er dem der redder filmen hjem.

Det er en hjertevarm fortælling, med mange gode virkemidler og glimrende scener, der indfanger forskellighederne uden at spille plat på dem, hvilket ville være en åbenlys faldgruppe. Det er dog heller ikke en film, der tager specielt mange chancer, men satser stensikkert hele vejen igennem. Det betyder også, at The Good Lie ender som en fin og solid film, der ikke skiller sig ud og ikke bliver helt så vedkommende, som den uden tvivl kunne have været, hvis der havde skruet på nogle andre knapper.