Gone Girl blu-ray anmeldelse

Her instruerede han en af historiens bedste thrillere Se7en,  så kom den solide The Game, så den fænomenale Fight Club, og siden har han lavet en række rigtig gode film, selvom ingen af dem nærmer sig hans mesterværker fra halvfemserne. Alligevel er der god grund til at være meget spændt, hver gang Fincher laver en ny film, Gone Girl, eller den dejlige danske titel Kvinden der forsvandt, er ingen undtagelse.

Gone Girl (som jeg vil vælge at kalde den) er nemlig endnu en rigtig solid film fra Fincher, men den mangler når, der får den til at skille sig ud, hvis den virkelig skulle gøre netop det. Det er en god historie, den er velskrevet, super lækkert filmet og har et eminent score af Trent Reznor, der nærmest er blevet Finchers faste komponist.

Filmen er et fremragende fortalt mordmysterie, der tager nogle drejninger undervejs. Nick Dunne (Ben Affleck) er fanget midt i det hele, da hans kone Amy (Rosamund Pike) forvinder. Der er ikke noget lig, men alt spor peger på at hun er død, og at Nick meget vel kunne stå bag det. Rhonda Boney (Kim Dickens) leder efterforskning, der tegner et mere og mere entydigt billede af hvad der er sket, men som i alle gode mord-mysterie-film, er der naturligvis et tvist, og alt er ikke som det ser ud.

Gone Girl er som tidligere skrevet super lækkert filmet, og den glidende kameraføring fungerer upåklageligt. Fincher har arbejdet meget sammen med Aaron Sorkin de senere år, og lad det være sagt med det samme Gillian Flynn er ikke nogen Sorkin, når det kommer til at skrive. Det er solidt manuskript, men det har ikke den kant og finesse som Sorkin kan tilføre en film. Gone Girl kunne uden tvivl havde været bedre med en bedre manuskriptforfatter, for Flynn er en god historiefortæller, men den kunne sagtens være skarpere.

En anden ting der trækker ned er “humoren”. Horden af journalister der lugter ild og studieværter der går i selvsving fylder for meget i historien og gør ikke noget godt for filmen. Vi forstår alle, at det handler om hvordan pressen kan have en enorm effekt og hvordan den kan bruges, der er ingen grund til at udpensle det, som det desværre bliver tilfældet. Det er for karikeret, og giver den en lille humoristisk vinkel, der ikke klæder filmen, som kunne have været helt igennem fænomenal, hvis den have været lidt mere dyster, som vi alle ved at Fincher er mester i. Tyler Perry, der tjener milliarder på sine film om og med sorte spiller stjerne forsvarsadvokaten Tanner Bolt, og gør det glimrende, men hans rolle er også en smule besynderlig og til den lidt “sjove side”.

Gone Girl er en ganske glimrende film,  alligevel er det med en hvis portion skuffelse, da den slutter efter små to og en halv time, for den er ikke så god, som den kunne have været – og det er skam. Men selv en af Finchers ikke perfekt film, er stadig solidt over gennemsnittet. Det er en af den slags film, der godt kunne få fem stjerner, men en lille skuffelse trækker alligevel en enkelt ned.

Der er et fint kommentarspor med Fincher, som ekstramateriale, men derudover er det lidt småt med lækkerierne, måske fordi der ikke er så meget mere at komme efter med Gone Girl, det er en solid film – videre.