Exodus: Gods & Kings blu-ray anmeldelse

Det er en film, der relativt overfladiske og alligevel tilstrækkeligt fortæller historien om den hebraiske dreng, der bliver opdraget som en konge hos Egyptere for at vende tilbage til sine rødder og føre sit folk ud af Egypten.

Det er den brændende busk, de ti bud, det er de ti plager over Egypten, delingen af det røde hav og alt det man kender, eller måske ikke kender fra Biblen. Personligt er jeg ikke så velbevandret i det eventyr der også kaldes biblen, men lige historien om Moses kender de fleste nok i hvert fald overfladisk.

Det skal dog med det samme siges, at skulle man ikke være helt hjemme i bibelhistorie, så kan man sagtens følge med i Ridley Scott’s stort anlagt Exodus: Gods and Kings, der har kostet i omegnen af en milliard at lave. Skulle man tage næstekærlighedsbrillerne på og kigge på hvad man kunne have gjort for en milliard i verden for syge og fattige, så kunne de have været brugt meget bedre – og Ridley Scott kunne sagtens have lavet en langt bedre film. For selvom Exodus (naturligvis) er en visuelt lækkerbisken, så er det en film der mildt sagt er på det jævne for hvad man kan forvente af en af vores bedste instruktører med en af de største historier.

Christian Bale spiller Moses, hvilket han gør med vanlig sikkerhed, men uden at det på nogen måde virker som om, at det har været nogen stor udfordring, det minder en lille smule om en Bale på autopilot. Der er skruet gevaldigt op for effekterne, og filmen har da også momenter, hvor det ikke er svært at se, at det er manden bag Gladiator, der har siddet i instruktørstolen. Siden Gladiator er der desværre kommet 3D, og i mange af scenerne kan man se, at 3D effekterne er så fortænkte, at de kommer til at virke mildest talt en anelse forceret, om det så er krokodiller, der gør Nilen blodrød, en sværm af fluer eller en højspændt jagt på en bjergside.

Ridley Scott er en mesterlig instruktør, der virkelig kan noget med flotte og lækre billeder og scener, der er blandt du flotteste i historien, bare tænk på Gladiator, Blade Runner, Alien, Prometheus, ja selv Thelma & Louise – og det kan derfor godt undre en smule, at han har valgt at forfalde til det typiske Hollywood med en højere, hurtigere, vildere mentalitet.

Exodus: Gods and Kings er måske nok ikke nogen dårlig film, men med forlægget og instruktøren bag, kan man godt tillade sig at være en god portion skuffet ovenpå en visuel flot og imponerende (men alt for overdrevet) men ellers relativ jævn film.