Der Kommer En Dag – gribende Godhavnsdrama

Med afsæt i virkelighedens rædsler som foregik på børnehjemmet Godhavn i 1960erne, leverer Jesper W. Nielsen en barsk og smuk Oliver Twist fortælling om hvad der sker når vi mister vores frihed men ikke vores drømme.

I går genudsendte DR 2 dokumentarfilmen Drengehjemmet Godhavn hvori en håndfuld mænd beretter om deres tid på drengehjemmet, Godhavn, i 1960ernes Tisvildeleje på Nordsjælland. Her blev de tævet, ydmyget og udsat for medicinske eksperimenter af stablen indtil misbruget endelig blev opdaget og stoppet. Deres chokerende historier vidner om ufattelig tragedie; børn som i årevis blev svigtet af systemet og af de mennesker som skulle have beskyttet dem. Hvad endnu værre er, at de nu voksne mænd, som overlevede tiden på drengehjemmet, aldrig har fået en officiel undskyldning fra staten for den svigt som de blev udsat for.

Nu har deres fortællinger fået afløb i filmen med den håbefulde titel, Der Kommer En Dag. Historien foregår i 1967 hvor vi møder brødrene Elmer på 10 (Harald Kaiser Hermann) og Erik på 13 (Albert Rudbeck Lindhardt). Elmer og Erik bor sammen med deres mor (Sonja Richter) på Nørrebro, hvor ungdomsoprør og rumkapløb ulmer i luften.

Da deres mor bliver for syg til at passe de to drenge, anbringes de på drengehjemmet Gudbjerg hvor tiden står stille. Opdragelsen er gammeldags og ud fra forstanderens overbevisning om at “det eneste sprog børnene forstår er klør fem”, så drengene lærer hurtigt at de må kæmpe for at overleve de barske forhold. Hverdagen byder på ydmygelser, tæv og seksuelt misbrug. Oven i dette kommer børnehjemmets læge som udfører medicinske eksperimenter på børnene ved at give dem en cocktail af valium og amfetamin.

Erik gør sit bedste for at flyve under radaren, “for at overleve må man blive til et spøgelse” lyder rådet fra de andre drenge, men lillebroderen Elmer kan ikke holde sig fra at dagdrømme om rumkapløbet og muligheden for at mennesker en dag vil kunne gå på månen. Hans livlige drøm om at rejse langt ud i rummet står i stærk kontrast til de usle forhold som drengene lever under på børnehjemmet. Men det er ikke kun i indre København at der er et oprør på vej, for drengene vil væk fra Godhavn, koste hvad det vil.

2003733_dked_pressestills_still_still9641_dan_print2003733_dked_pressestills_still_still2133-2_print

Fantastisk castet

Zentropa har samlet en række fantastiske kendte, såvel som ukendte, ansigter til filmen. Lars Mikkelsen er den skurkelige forstander, Lars Ranthe er den sadistiske overlærer, Søren Sætter-Larsen er en skummel lærer med pædofile tendenser og Sofie Gråbøl ses som den nyansatte lærerinde som modvilligt må lære reglementet på Gudbjerg.

Blandt de nye ansigter findes nogle af de bedste børneskuespillere som længe er set indenfor dansk film. Der er intet karikeret eller syntetisk over måden som Harald Kaiser Hermann og Albert Rudbeck Lindhardt præsenterer de to brødre, selvom begge unge skuespillere har baggrunde indenfor teater. Vi får derimod en autentisk fornemmelse af at vidne børn som blot er børn, ikke for filmisk naive og uskyldige men heller ikke for rebelske og snarrådige.

Socialrealisme møder eventyr

Når man takler en barsk historie baseret på virkelige hændelser kan det være svært at afbalancere de fiktive vs de virkelige elementer. Man må sætte grænser for hvor meget man kan tillade sig at tolke på den virkelige situation, som i dette tilfælde fortsat påvirker en række mennesker den dag i dag. Jesper W. Nielsen og manuskriptforfatter , Søren Sveistrup, gør noget genialt ved at tilføje filmen Elmers eventyrlige dagdrømmeri om at nå op i rummet. Det giver plads til at lade nogle åbenlyst fiktive elementer indtræde uden at forstyrre alvoren af det autentiske.

Elmers rum-drømme trækker ikke blot på allegorier mellem drengens situation og tidsperioden som filmen foregår i, men tillader også publikum at drømme med på Elmers smukke, eventyrlige og dybt uopnåelige ambition om at blive astronaut. Det er disse eventyr-elementer som giver filmen et par farverige penselstrøg midt i al den grå tragedie, og det er en rød tråd som konsistent sørger for at hive filmen væk fra farezonen af sentimental socialrealisme, som den ellers så farligt danser rundt om når drengene skal have fællestæv i gården, eller når Sofie Gråbøls Lilian skal være den pylrede moderfigur som gør opmærksom på hvor (åbenlyst) synd det hele er for børnene.

Det er tydeligt at man virkelig har forsøgt at skabe et nuanceret karaktergalleri, men Lars Mikkelsen går alligevel hen og bliver til lidt af en ‘boogeyman’ i rollen som den iskolde Frederik Heck. Mikkelsen er så skræmmende at han sagtens kunne forveksles med en James Bond-skurk og hans iskolde blik kunne få selv Lektor Blomme fra Det Forsømte Forår til at makke ret. I modsatte ende har vi den evigt positive Elmer, som trods de hårde tider på Gudbjerg aldrig opgiver astronautdrømmene, og så er der den irriterende underdanige lærerinde, Lilian, som hverken kan sige fra overfor børn eller voksne, for slet ikke at tale om at melde alt det tydelige børnemisbrug til myndighederne. Det kan godt blive for meget af både det gode og det onde.

2003733_dked_pressestills_still_still1505_dan_print

2003733_dked_pressestills_still_still1792_dan_print

Trods de til tider unuancerede karakterer er der tale om en af de bedste danske storfilm længe. Den har en masse at byde på af rørende øjeblikke, barnlige fantasiuniverser og chokerende realisme i skildringerne af virkelighedens historier fra Godhavn. Det er dertil også dejligt at man ikke hver andet minut sidder i biografmørket og tænker “sådan er der altså ikke nogen der taler i virkeligheden” (hvilket desværre ofte er tilfældet med danske film, hvor replikkerne til tider kan lyde mere amerikanske end danske). Der Kommer En Dag er også en film som vil mere end at være et socialrealistisk drama. Den tør at drømme lidt og skille sig lidt ud fra mængden. Ligesom hovedkarakteren, Elmer, nægter denne film at flyve under radaren.

Både DR og TV2 sætter i disse dage fokus på den virkelige fortælling om Godhavn og det er skræmmende hvor mange detaljer fra Nielsens film som har rødder i virkeligheden. DRs dokumentar Drengehjemmet Godhavn kan streames på kanalens hjemmeside frem til d. 18. maj og TV2s De Brændte Børn Special: Godhavn bliver sendt på filmens premieredag.

Der Kommer En Dag har premiere i morgen, d. 21. april.

5stars

Du kan se traileren til filmen her:

Jane Valeur

Jane Valeur

Cand.mag i Film- og medievidenskab. Anmelder på Film-nyt.dk siden 2012 og medredaktør siden april 2016. Nørder alt indenfor film, tv og pop kultur.

Smid en kommentar