De frie arbejdsmarkedskræfter spiller med.

 
Der kan fra undertegnede garanteres at det intet gør ved kvaliteten, Sumthing Else Music Works står bag det bedst sælgende video game soundtrack nogensinde: ”Halo 2: Volume One” og prisvidende titler som ”Crysis”, ”Advent Rising”, ”Hitman Contracts”, ”Unreal Tournament” osv., og ville ikke gøre noget som kan sætte deres position som absolut førende på dette område over styr. Kvaliteten er på ingen måde dårligere i Østlandene, nærmest tværtom, vi kender jo alle historierne om hvordan særlige talenter er blevet pacet og fremelsket i dette område i Sovjetunionens tid, ikke bare inde for musik, men også sport og anden kunst. Og dette talent kan vi jo ligeså godt nyde godt af i dag. Hovedårsagen er dog at priserne i Østeuropa mildest talt er stærkt konkurrencedygtige.
 
 

Rent praktisk foregår det således at man sætter komponisterne, i dette tilfælde Richard Beddow, Walter Nair og Simon Ravn til at komponere et fuldt score på computerbaserede lyde, derefter printes noderne ud, sendes til, i dette tilfælde, Prag, og når det er øvet op tager man et par dage til Prag og optager det hele på en gang.
Det danske musik marked har også fået øjnene op for dette, bl.a. er hele David Owe’ (ikke at det er et kvalitetsstempel) album blevet skabt sådan, med den undtagelse at vokalen er blevet lavet af David Owe i Medley Studiet i Danmark. Rygterne siger at det skulle have kostet omkring 20.000 danske kroner for at få et helt symfoniorkester i Polen til, på to dage, at indspille pladen. Det kan man da kalde billige studiemusikere! Så læg mærke til at dette er en tendens der er kommet for at blive, i hvert fald så længe priserne er i bund. Med tiden vil disse stige i takt med at også symfoniorkestre fra østlandene får et navn der klinger i bredere kredse. Indtil da nyder pladeselskaberne den ekstra omsætning der er forbundet med lave produktionsomkostninger.

Smid en kommentar