Black or White blu-ray anmeldelse

Elliot Anderson der har taget sig barnebarnet Eloise den lille pige  hele hendes liv, sammen med hustruen, efter deres datter (og pigens mor) døde under fødslen. Han får vendt op og ned på sig liv, da hans kone dør i en tragisk bilulykke, og pludselig er han som farfar nu alenefar til en lille pige.

Ikke en let opgave for den succesfulde advokat, da konen plejede at tage sig af pigen. Det gør ikke sagen mindre kompliceret, at den lille pige er mulat, og at hendes bedstemor på faderens side, der er sort, pludselig mener, at de skal have forældremyndigheden, og at faderen melder sig på banen, selvom han ikke har været der hele livet for datteren, og kæmper med et crackmisbrug.

Kevin Costner spiller den kærlighedsfulde men lettere sårede og alkoholiserede Elliot, en rolle som han udfylder ganske fremragende, og som på mange punkter klæder ham. Den Oscarvindende Octavia Spencer spiller pigens mormor, der vil have forældremyndigheden gør ligeledes en fin figur. Generelt er Black or White ganske velspillet, og egentlig også ganske solidt skrevet. Det ændrer dog ikke ved, at det hele også bliver meget forudsigeligt, sukkersødt og lige lovlig banalt.

maxresdefault (13)

Filmen er et mix mellem de små hverdagsproblemer der er med, at en lidt ældre hvid mand, skal sætte sig ind i de problemer en lille sort pige kan have med alt fra lektier til håret, der skal redes ud hver morgen. Samtidig med at den udspiller sig i en retssal og de gnidninger, der er mellem de forskellige grene af familien på den sorte mondæne side i et overklasse kvarter, til den sorte del, hvor der godt nok ikke mangler noget, men hvor kvarteret er af en noget anden standard.

Black or White er bestemt ikke nogen dårlig film, men den formår heller ikke rigtig på noget tidspunkt at blive det modsatte. Derfor ender den også et eller andet sted midt imellem, som en af de film, hvor man ikke føler, at man har spildt halvanden time, men heller ikke sidder med en fornemmelse af, at man er blevet en stor oplevelse rigere.

Det er en typisk feel-good film med lidt bump på vejen.