Black Mass blu-ray anmeldelse

Det er den sande historie (lettere moderet naturligvis) om hvordan et lettere korrupt FBI, bruger James “Whitey Bulger (Johnny Depp) som kilde, og dermed kommer under deres beskyttelse i Boston i 1970’erne. FBI vælger at gå efter større fisk, og ser derfor gennem fingre med Whitey’s kriminalitet der bliver grovere og grovere jo mere line han får.

John Connolly (Joel Edgerton) indgår alliancen med Whitey, da han er vokset op sammen med ham, og hellere ser den italienske og mere organiserede mafia ryge ned, end hans irske gamle venner. Alliancen er ganske simple, så længe Whitey leverer information der leder til anholdelser, så ser FBI gennem fingere med alt hvad han laver. Det bliver dog hurtigt klart, at John er meget ivrig for at beskyttet Whitey, selvom andre i FBI godt kan se, at der er noget der ikke helt stemmer overnes.

Det bliver ikke mindre fordækt af, at Whitey’s bror Billy (Benedicts Cumberbatch) er en højt placeret politiker , og helst ikke skla sættes i forbindelse med de ting, hans bror render rundt og laver.

BlackMass_Depp_Edgerton

Allerede fra starten af filmen slås det fast, at James Whitey Bulger, er ikke er en mand man skal spøge med, og som filmen skrider frem, kommer hans psykotiske træk og hans afstumpede moral virkelig ud i det åbne. Johnny Depp spiller rollen eminent, og det er da også første gang i noget der ligner en håndfuld år, at Johnny Depp rent faktisk viser, at han stadig er en helt igennem fremragende skuespiller og er meget andet end en fuld pirat eller en stemmen til en øgle.

Det der gør Black Mass interessant, er at den ikke bliver fortalt med humor, som nogle af de andre film i genren ofte har haft en tendens til. Det er meget råt for forsødet hvilken er forfriskende på en eller anden måde. Desværre er det heller ikke en film, der på nogen måde skiller sig ud. Man ved man man får hele vejen igennem og der kommer hverken mere eller mindre. Johnny Depp er god, men det er ikke en præstation der går over i historien. Filmen er velskrevet, men den er heller ikke meget mere end det.

Det er hele vejen igennem solidt håndværk, der aldrig rigtig bliver mere end det – hvilket bestemt heller ikke er dårligt.