Året 2008 for danske film

De to film var faktisk også de eneste danske film der kunne lokke mere end 300.000 i biografen, hvilket står i skarp kontrast til filmåret 2008, hvor dette lykkedes for hele 5 film, hvoraf tre af dem rundende 400.000, de tre var Flammen og Citronen, Rejsen til Saturn og Blå Mænd.

Hvor Flammen og Citronen solgte ikke færre end 667.601 billetter, et tal man skal helt tilbage til 2001 for at finde et lignende, dengang var det Italiensk for Begyndere der lokkede 818.000 danskere i biografen.

Som nævnt var der i 2008 ikke mindre end 5 film der rundede 300.000 solgte billetter, udover de tre nævnte var de resterende to Far til Fire: På Hjemmebane  og To Verdener. De 5 film alene stod for godt 2,2 millioner solgte billetter, eller mere end halvdelen. I en anden artikel her på siden står der beskrevet lidt om hvor meget Blockbuster(film der omsætter for mere end 100 millioner dollars) betyder på det amerikanske markedet, men i Danmark gælder åbenlyst de samme regler.

Tænk over tallet igen, 2,2 millioner ud af 4,249 millioner. Der udkom i år 38 danskproducerede film, men det var altså 5 film der stod for mere end halvdelen af omsætningen. Det vidner om den ekstreme vigtighed for de danske selskaber det er at have et stort hit.

Flammen og Citronen stod med sine  667.601 for 15% af det samlede billetsalg. 

Blå Mænd stod med sine 448.953 for 10,5 % af det samlede billetsalg

Rejsen til Saturn stod med sine 401.015 for 9,4 % af det samlede billetsalg.

De tre største film stod altså for godt 35%, eller med andre tal, 7% af filmene stod for 35% af de solgte billetter.

Det er meget muligt der udkommer 38 film om året, men der kan ikke herske nogen tvivl om at det er de store danske blockbustere der suverænt dikterer, hvor godt året bliver når alt kommer til alt.

Der er ikke en dansk målestok for en regulær blockbuster i Danmark, men hvis man skal sætte en målestok op, men det danske succeskriterium for en produktion af en relativ størrelse vil typisk hedde 100.000, det vil dog alligevel altid komme an på produktionsomkostningerne, marketing budget, skuespillere osv.

Eksempelvis ville Nimbus Film og Sandrew Metronome næppe være tilfreds med at sælge 100.000 billetter, til en film der trods alt har kostet mere end 40 millioner at producere.   

Alle tal stammer fra Det Danske Filminstitut.

Smid en kommentar