American Sniper blu-ray anmeldelse

I sin aktive karriere som finskytte, var den amerikanske Navy SEAL soldat Chris Kyle det absolut farligste våben, og har mere end 160 bekræftede drab på papiret.  Inden sin død udgav han selvbiografien American Sniper: The Autobiography of the Most Lethal Sniper in U.S. Military History, der blev en bestseller, og også er forlægget for Clint Eastwoods film American Sniper, der trods en god mængde kritik blev nomineret til en god håndfuld Oscars, men dog måtte nøjes med en enkelt i den tekniske kategori.

American Sniper er da heller ikke den typiske på mange punkter, og det er bestemt heller ikke nogen perfekt film, og langt fra den bedste på Clint Eastwoods yderst imponerende CV, men mindre kan altså også gøre det. Kender man ikke allerede historien om Chris Kyle, får man også den med, selvom der bliver stillet mange spørgsmålstegn ved flere fakta omkring hændelser og lignende, hvilket ofte vil være tilfældet, når man man baserer noget på en selvbiografi, som det er tilfældet her.

På coveret og på alle måder ligner American Sniper en krigsfilm, Eastwood har dog ved flere lejligheder udtalt, at det ikke er tilfældet, det er en film om hvad krige har af konsekvenser, og hvordan det kan ødelægge, eller i hvert fald på mange måder ændre en mand, og manden er i dette tilfælde Chris Kyle (fremragende spillet af Bradley Cooper), der bliver ved med at blive draget af krigen og kampen, når han kommer hjem til sin familie.

Der er nok ikke nogen tvivl om, at man ikke skal æde filmen råt og tro på at alt hvad der sker i filmen, også er præcis det der er sket i virkeligheden. Eastwood har også valgt at lade en “duel” med en finskytte på fjendens side fylde mere, end det angiveligt var tilfældet i virkeligheden, men selvom American Sniper både er en antikrigsfilm, og en biografisk film, så er det også et stykke fiktion, og det er med de briller, man skal se den, og med de briller er den ganske glimrende.