Alice i Eventyrland: Bag Spejlet – Fantasifuld farvefest for fuld udblæsning

Efterfølgeren til Tim Burtons Alice I Eventyrland er en farverig, flot og fantasifuld drejning af det eventyrlige univers.

Historien
Alice Kingsleigh (Mia Wasikowska) vender hjem til London efter tre års sørejse som kaptajn på skibet Wonder. Til en fest møder hun kålormen, Absolem (Alan Rickman), som nu er blevet til en sommerfugl. Alice følger Absolem gennem et stort spejl hvor hun bliver ført tilbage til Underland/Eventyrland. Her står det slemt til med hattemageren (Johnny Depp) som er ved at dø af sorg efter at have fundet en genstand fra fortiden. Alice må redde hattemageren ved at opsøge Tiden, som viser sig at være halvt menneske, halvt ur. Tiden (Sacha Baron Cohen) viser sig dog at være i et farligt forhold med den røde dronning (Helena Bonham Carter) og sammen planlægger de to at overtage Underland ved at bruge den magiske tidsmaskine ‘kronosfæren’. Hvis Alice kan få hænderne i kronosfæren inden den røde dronning, kan det måske lykkedes hende at redde både hattemageren og Underland.
Alice_Through_LookingGlass_trailer

Mindre Burton, mere Bobin
Alice I Eventyrland: Bag Spejlet er instrueret af James Bobin (The Muppets) men Tim Burton lurer fortsat i kulisserne som producer. Burton har sat sit præg på Bag Spejlet med universets gotiske udseende og frie fortolkning af Lewis Carrolls litterære værk, men det er også tydeligt at filmen har nydt godt af hans fravær i instruktørstolen.

Bag Spejlet er mindre rodet og mere fokuseret end dens forgænger og så er den langt flottere. Det er fra starten en ren fest af farver og alle de velkendte karakterer er både flottere animeret og mere livlige (læs: har knap så store rander under øjnene) end i den tidligere film. Vi spilder ikke så meget tid på langvarige scener med ubetydelige karakterer og 3D fremvisninger, men bruger i stedet tiden på historien og universet.

Flot farvefest
Og sikke et univers! Der er tænkt stort og kreativt i udfoldelsen af Eventyrland som virkede en smule flad i den første film, men nu har fået en dyb og drømmende dimensionering, med indviklede ur-slotte, hatteformede huse og farverige, dybe landskaber. Både hattemageren og de to dronninger viser sig at have nogle dybe familieproblemer (som selvfølgelig afspejler Alices egne problemer på den anden side af spejlet) og det kommer der en ret god fortælling ud af. Filmens leg med tidsmaskiner og magiske spejle tager os med rundt i forskellige miljøer og der skiftes mellem ‘den virkelige verden’ og Eventyrland et par gange, hvilket ikke efterlader et øjeblik hvor man kan nå at kede sig.

Kostumerne er også nævneværdigt betagende, da de sammen med set-designet forener historiens eventyrlighed med karakterernes personligheder. Hattemageren har derfor mange forskellige ‘tossede’ mønstre på og bor i en stor hat, mens Tiden ligner en mørk fyrste og bor i et gigantisk ur-slot. Man kommer derved også tættere på de mest centrale karakterer, både gennem baggrundshistorierne i de mange flashbacks og gennem den visuelle ramme som de præsenteres indenfor.alice-through-the-looking-glass-disney-asset

Ansigterne og afskeden
Helena Bonham Carter, Johnny Depp, Anne Hathaway og Mia Wasikowska er blandt de tilbagevendende navne. Et af de nye ansigter på rollelisten er Sacha Baron Cohen som spiller Tiden. Tiden er en spøjs personlighed som på samme tid er magtfuld, skrøbelig og komisk selvhøjtidelig. En god portion af filmens sjoveste øjeblikke ligger derfor også i hænderne på Cohen og han mestrer den komiske timing til perfektion når det kommer til Tidens mange arrogante og ironiske tanker omkring sig selv og andres forhold til ‘tiden’.

Bag Spejlet er Alan Rickmans sidste projekt inden han døde tilbage i januar, hvilket gør gensynet med hans ‘skytsengel’-lignende karakter, Absolem, rigtig rørende. Filmen både starter og slutter med Absolem som leder Alice på sin rejse og fungerer som ledet mellem virkeligheden og Eventyrland. I de sidste rulletekster står der også en fin dedikation til “vores ven, Alan”.

Alt i alt
Overordnet, efterlod filmen et rigtig godt indtryk; der var gang i farverne, fantasien og historien holdt hele vejen. Det er en mindre mørk historie end i den første Alice I Eventyrland, men dette gør kun gode ting for Bag Spejlet.  Det bliver lige lovligt ‘cheesy’ hen mod slutningen, hvor der skrues op for alle de store følelser, men det er måske heller ikke så uventet når filmens underliggende tema handler om det stærke bånd mellem familiemedlemmer.

Dette er en film som kan anbefales til alle som elskede Burtons Alice I Eventyrland, men også til dem som måske syntes at den første film manglede lidt mere farve, humor og fokus. Det er der nemlig strammet op på i Bag Spejlet. Det er en farverig, sommerlig og fantasifuld film som godt kan tåle at blive set mere end en enkelt gang.

4stars

Alice I Eventyrland: Bag Spejlet har premiere d. 26. maj 2016

 

Jane Valeur

Jane Valeur

Cand.mag i Film- og medievidenskab. Anmelder på Film-nyt.dk siden 2012 og medredaktør siden april 2016. Nørder alt indenfor film, tv og pop kultur.

Smid en kommentar