2010 satte rekord

Økonomisk set er der også meget spændende ved rapporten. Eksempelvis kan man læse at 2010 blev det bedste år nogensinde for biograferne hvis man kigger på omsætning. På verdensplan blev der nemlig omsat for 31.8 milliarder dollars.

Dette er en stigning på hele 8%, hvilket naturligvis er fremragende nyheder for filmselskaber og biografejere. Det hænger dog ikke kun sammen med flere solgte billetter. Det hænger i lige så høj grad sammen med stigene billetpriser og ikke mindst diverse 3D tillæg, som har haft en enorm betydning i det sidste år.

Omsætningen af 3D film i USA og Canada steg voldsomt og udgjorde mere end 20% af markedet, især trukket frem af film som Toy Story 3, Avatar, Clash of the Titans, Megamind og Dispicable Me.

Mens USA og Europa har ligget rimelig stabilt, er det især i Asien er omsætningen er steget markant. Alene i Kina er omsætningen steget med mere end 20% hvilket over de næste år, kan vises sig at få kæmpe betydning i et land med mere end en milliard indbyggere. Som det ser ud i øjeblikket er det dog primært de kinesiske film der får del af omsætningen, der er nemlig meget strenge krav udenlandske film skal opfylde for at kunne få en offentlig premiere i Kina.

Undersøgelsen viser også at prisen på biografbilletter rent faktisk er billigere end i 1970, når man tager højde for inflation og en lang række forskellige rabatter. Og det er altså en gennemsnitspris, der også gælder de dyre helaftens og 3D tillæg. Det er med andre ord blevet billigere at gå i biografen. Om det forholder sig helt sådan i Danmark er måske tvivlsomt, det virker hvert fald ikke sådan, når man skal punge med næsten 100 kr. for en billet.

The Heavy Users Rule

Når man taler om heavy users, er det i ordets forstand, dem der benytter et produkt mest, altså i dette tilfælde går mest i biografen. Og her finder man nogle uhyre interessante tal fra USA. I USA og Canada blev der i 2010 solgt 1,34 milliarder biografbilletter, og af disse blev de 51% solgte til såkaldte frequent users, der går i biografen minimum en gang om måneden.

Denne del af biografgængerne tilhører ca. 11% af den amerikanske biografgående befolkning. Det er altså med andre år 11% af biografgængerne der står for mere end halvdelen af omsætningen i de amerikanske biografer. Man kan næsten tale om at biografmarkedet deler den såkaldte “Twittereffekt”, hvor en meget lille del står for en meget stor del af indeholdet.

kilde: mpaa.org (hvor hele rapporten også kan læses)

{linkr:related;keywords:avatar;limit:5;title:Relaterede artikler}

Smid en kommentar