X-Men: Apocalypse – Går under i tragikomik og Coca cola

Det er svært at være efterfølger til en film med så stor succes og ros som X-Men: Days of Future Past. Med X-Men: Apocalypse rammer Bryan Singer alligevel nogle af de rigtige noter, men også et par af de dårlige.

Historien
Vi befinder os i 1983, få år efter hændelserne i X-Men: Days of Future Past. Her vågner den oldgamle, udødelige mutant, Apocalypse (Oscar Isaak), til en verden af pastelfarver, 80’er pop og permanentkrøllet hår. Apocalypse så sidst dagslyset i det oldgamle Egypten, hvor mutanter blev tilbedt som guder, så han er mildest talt ikke imponeret over den nye verdenstilstand. Han samler derfor et stærkt hold af unge mutanter for at udslette menneskeheden og bygge en ny verdensorden. Blandt sine mutanthåndlangere finder han Magneto (Michael Fassbender), som har mistet alt håb for menneskeheden efter at have mistet sin kone og barn. Storm (Alexandra Shipp), Angel (Ben Hardy) og Psylocke (Olivia Munn) tilslutter sig også Apocalypse efter at han har udviklet og styrket deres mutantkrafter.

I et forsøg på at stoppe Apocalypse fra at smadre verden (han ligger stille ud med at destruere  tre af verdens største byer) samler Raven/Mystique (Jennifer Lawrence) sin egen hær af mutanter, som går i krig mod Apocalypses håndlangere. Sammen med Hank McCoy/Beast (Nicholas Hoult), Jean Grey (Sophie Turner), Nightcrawler (Kodi Smit-McPhee), Quicksilver (Evan Peters) og Xaviers nyeste elev, Scott Summers/Cyclops (Tye Sheridan) tager Mystique og Charles Xavier (James McAvoy) kampen op mod den tilsyneladende uovervindelige superskurk.

apocalypse-cyclops-750x400

Ray-Ban boy og de nye mutanter
Apocalypse byder både på nogle familære ansigter og et par nye. Tye Sheridan (som du måske genkender fra sine unge roller i Mud og Tree of Life) har overtaget James Marsdens rolle som Cyclops, og man har i den forbindelse skiftet de 00’er smarte skibriller ud med et par hipsterlicious Ray-Ban solbriller med ‘rubin-stel’, så vi ikke er i tvivl om at Cyclops er en cool mutant. Vi vidner hans forvandling fra klassens outsider, Scott Summers, til mutanten Cyclops (skulle have været ‘Ray-Ban Boy’), der sammen med Jean Grey først lige er begyndt at lære sine evner at kende.

Grey plages af mareridts om Jordens undergang, og hendes telekinesiske og telepatiske evner  er ude af kontrol, hvilket skræmmer de andre elever på Xaviers skole. Parret giver filmen et pift af teenageromance, men det får heldigvis ikke lov at overtage filmen (de har jo trods alt større ting at koncentrere sig om). Cyclops præsenteres umiddelbart som den smarte nye dreng på campus, men det er Greys historie som virkelig får lov at præge filmen. Her er Sophie Turner vel-castet i rollen som den rødhårede mutant og det er fedt at se Jean Grey lave andet end at være en ‘kærlighedsinteresse’, hvilket hun i høj grad har været i tidligere X-Men film. Hun får både lov til at udvikle sig og sparke en masse røv.

x-men-apocalypse

Mere Storm, færre ligegyldige sidekicks
Mystique er siden sidste film blevet verdenskendt som et idol for unge mutanter verden rundt. Selv den unge Storm har en plakat af Mystique hængende i sin families hjem i Kairo. Mystique redder mutanten, Nightcrawler, som nok bedst kan beskrives som en blå emo-version af Michael Jackson. Nightcrawler har uden tvivl den mest brugbare superevne af dem alle; han kan teleportere sig selv og andre fra det ene sted til det andet. Dette betyder at han kan smugle folk ind i alle bygninger, rejse langt på et splitsekund og tage fusen på fjenderne i kampens hede.

Nightcrawler ender dog mest som et sidekick til de andre mutanter, selvom han har det fedeste navn og den mest anvendte evne. Han ender nærmest som en form for transportmiddel for de andre mutanter så man lærer ham ikke rigtig at kende. Det samme kan desværre også siges om Storm, på trods af at hun er en af de mere velkendte mutanter indenfor X-Men universet. Storm virker mest af alt som en forvirret teenager som bruger det meste af sin tid på at sidde på sit værelse og drikke product-placerede Coca cola mens hun lytter til punk musik. Vi ser hende måske max. 5 gange i løbet af filmen og i den tid når hun ikke at lave synderligt meget.

Psylocke og Angel får til gengæld overraskende meget screentime. Olivia Munn er en ægte ‘bad-ass chick’ som Psylocke, der klæder sig som Beyonce og kan lave alle våben (så længe de er lilla). Angel får en vild makeover og er mere dødbringende end nogensinde før, så der kommer nogle ret gode kampscener som involverer disse to nye ansigter. Dem ville vi dog gerne have byttet nogle af til fordel for mere Storm.

X-Men-Apocalypse-Trailer-1-En-Sabah-Nur

Blå, egyptisk og vred
Når antagonisten hedder Apocalypse ved man bare at han bliver super svær at besejre, og det er han også. Apocalypse er en hater af en speciel kaliber med en ret bizar måde at tale på (tænk læspende og slesk i samme båd) og en masse fede superevner. Vi vidner fra starten hvordan han både kan overtage andre mutanters evner (ved at downloade dem som en form for mutant-USB) og forbedre andres evner ved blot at røre ved dem. Han er derfor ikke kun farlig i sig selv, for hans håndlangere bliver kun stærkere og smartere påklædte jo mere han forbedrer på dem. Yikes!

Oscar Isaak er nok et oplagt valg til så stor en rolle (han var trods alt med i ALT sidste år) og han gør det godt som skurk. Det er dog heller ikke fordi at Apocalypse er den mest krævende rolle i filmen. Han stirrer for det meste bare på folk og taler i et monotont, creepy stemmeleje. Det er til gengæld også det som gør ham til en god skurk. Apocalypse er skræmmende fordi at han kan så mange ting uden at løfte en finger. Han er ikke en som lader sig let besejre af en enkelt, ej heller en hær, af mutanter, og derfor er han en værdig antagonist. Det kunne dog godt klæde ham at have… bare en form for personlighed. Eller noget der karakteriserede ham udover “blå, egyptisk og vred”.

Suveræn brug af 3D format
3D er blevet et must når det kommer til storfilm, så selvfølgelig bliver Apocalypse vist i IMAX 3D. Kan den ekstra-dyre billet betale sig? Ved denne film, vil jeg faktisk sige: Ja. Singer har virkelig formået at udnytte 3D effekten til mere end bare en overflødig gimmick. Filmens flotte introsekvens præsenterer en neglebidende hurtig rejse gennem en labyrint af forskellige omgivelser som springer i øjnene på publikum, og flere af filmens scener sørger også for at inkorporere 3D effekterne, således at vi ‘følger med’ når strømme af guld-lignende væske flyder gennem en egyptisk pyramide eller når Quicksilver tager os med på en af sine hurtige spurter. Det er fedt at se en film som rent faktisk bruger 3D til at give publikum lidt ekstra med på vejen og gøre oplevelsen lidt federe.

HW7A5147.CR2 HW7A5147.CR2

Nu kommer lorten
Det var alle de rosende ord. Nu kommer den stinkende lort ovenpå buketten. For det første indeholder filmen en del product placement. “Vorherre bevares, den slags kan jo ikke undgåes når man taler om så stor en film” tænker du måske. Det har du i så fald helt ret i. Men når man præsenterer en old-egyptisk gudemutant med en Coca cola efter årtusinders dvale, smadrer alt i en hel by undtagen en mur med en Coca cola reklame på og konstant sørger for at Cyclops står med siden til kameraet så vi alle kan se Rayban-logoet på hans briller, så er skidtet gået for langt. Det er kvalmende og distraherende at se på.

Apocalypse er desuden spækket med følelsesporno, men vi får ikke rent faktisk lov til at føle nogle af de tunge følelser i mere end et par sekunder ad gangen. Dette skyldes delvist at filmen er så berøringsangst overfor de få rørende øjeblikke at hver eneste alvorlige scene straks bliver afbrudt af dumt og akavet comic relief. Vi når knap nok at registrere at hele Xaviers livsværk og massevis af unge liv vil gå tabt i en fatal eksplosion før Quicksilver sætter noget fedt 80’er musik på og begynder at joke rundt. Det grænser sig til det akavede.

Samtidig er nogle af filmens mest tragiske scener så overdramatiske at det næsten bliver komisk. Er den her film rent faktisk lavet af sociopater? Alle ved vel i år 2016 at en scene ikke bliver mere rørende af at en karakter kigger grådkvalt op i luften og råber “Noooooo!” eller “Why God, why?!” i deres mest dramatiske stemmeleje mens der zoomes ud i helikoptershot. Den slags bliver tværtimod oftest tragikomisk og hiver os straks ud af historien.

Derudover kan man det også nævnes hvor trættende hele 80’er gimmicken bliver i længden. Mænd komplimenterer hinandens store hår, Mystique har den mest rædsomme permanent-frisure, Sansa.. undskyld; Jean Grey kører rundt i en pastelfarvet cabriolet til højlydt 80’er popmusik og alligevel skriger alle deres heltekostumer mere 2016 end start-80’erne. Hvordan hænger det overhovedet sammen? Det er bare én stor gimmick.

BL5U2993.CR2

Alt i alt…
Er dette en ret fin film, som godt kunne have brugt en lille intervention eller to når det kommer til at lade en scene hvile lidt i sig selv. Det er en actionfilm som ikke tør at være andet end action, men som stadig gerne vil sørge for at vi føler med karakterernes sorger og tragedier. Det kan absolut anbefales at man ser denne film i 3D og gerne i IMAX, såfremt man stadig ønsker at se den.

Der forekommer et par små overraskelser hen ad vejen som er blevet holdt godt under låget indtil nu, hvis det kan lokke de nysgerrige. Alt i alt vil jeg mene at dette er en af de bedre X-Men film som er lavet, og et kig værd for dem, som kan leve med lidt akavede scener her og der. Men bedre end Days of Future Past bliver den dog aldrig.

En lille advarsel her til sidst 
Apocalypse er ikke en film for børn eller sarte sjæle. Der forekommer nogle ret voldsomme drabsscener i filmen (halshugninger, folk der bliver revet i stykker mm.) og meget stærk visuel vold. Så vær gerne opmærksom på dette hvis du vil se den med dem du holder af.

3stars

X-Men: Apocalypse har premiere i dag, d. 19. maj 2016.

Jane Valeur

Jane Valeur

Cand.mag i Film- og medievidenskab. Anmelder på Film-nyt.dk siden 2012 og medredaktør siden april 2016. Nørder alt indenfor film, tv og pop kultur.

Smid en kommentar