Spionernes Bro – blu-ray anmeldelse

Spionernes Bro er baseret på en sand historie og er skrevet af de Oscar vindende brødre Joel og Ethan Coen sammen med Mark Charman, er instrueret af Steven Spielberg der har vundet tre og er blandt de mest nominerede instruktører. Hovedrollen spilles af Tom Hanks, som ligeledes er en af de helt store Oscar darlings.

Allerede inden man går i gang med se filmen, ved man derfor næsten hvad der er i vente. Et stykke helt solidt håndværk, der med Spielberg og Hanks som regel er glimrende og meget sjældent noget kontroversielt eller opsigtsvækkende. Med dette in mente bliver man på ingen måde skuffet, for man får lige præcis som forventet, og filmen kastede da også en enkelt Oscar af sig. Denne gik til Mark Rylance, der spiller spionen Rudolf Abel, for bedste mandlige hovedrolle.

Man skal ikke bedømme en film ud fra hvor mange Oscars den får, men det er måske alligevel lidt symptomatisk for filmen, da den var nomineret til seks af slagsen men måtte nøjes med en, der ikke havde så forfærdelig meget med selve filmen at gøre. Den føles i hvert fald en smule som om, at den er produceret på Spielberg/Hanks samlebåndet, uden nogen af de to Hollywood koryfæer har lagt deres absolut bedste arbejde i den. For selvom Spionernes Bro er en helt igennem solid film, så kommer den til at virke lidt for poleret og lidt for ufarlig.

Hanks spiller advokaten James B. Donovan der skal forsvare Rudolf Abel, der er sigtet for at være spion. Selvom alle gerne vil se Abel dømt, tager Donovan rollen som forsvarer meget seriøst og gør alt hvad han kan for at give ham en retfærdig retssag, selvom dette gør ham til kommunistsympatisør i manges øjne. Filmen udspiller sig omkring retssagen og efterfølgende i Berlin, hvor Donovan skal være forhandler i en sag om udveksling af spioner, hvor Abel pludselig bliver hovedperson.

Som sagt er Spionernes Bro godt håndværk. Det er Spielbergs 33. film, og der er meget sjældent en finger at sætte på det tekniske og filmiske, og sådan er det altså også med dette. Der er vanvittig dygtige mennesker både foran og bag kameraet, men den der højere enhed man ofte taler om opnås bare ikke. Det ændrer dog ikke ved, at det bestemt er en film, der er værd at se, man man kunne bare godt have forventet lidt mere – lidt mere spænding, lidt mere intensitet, lidt mere af det hele.