Batman vs. Superman Dawn of Justice blu-ray anmeldelse

Da Christopher Nolan overtog Batman franchisen for mere end 10 år siden, var det efter en del år med nogle mildest talt tvivlsomme film. Hans eminente trilogi genfødte Batman og blev til superheltefilm på et helt niveau.

Superman er en anden snak, filmene, som det så er de gamle eller nyere af slagsen har altid været præget af lidt mere komik, da Superman er en helt anden slags superhelt end Batman, og dybest set er et rumvæsen.

Som tegneseriefans er det nok ikke noget nyt, at Batman og Superman universerne mødes, men for os andre kan det godt virkelig lidt mærkeligt. Lad det da også være sagt med det samme, at det ikke har ændret sig efter Batman Vs. Superman: Dawn of Justice, hvor de to ikoner støder sammen i en mørk og mildest talt rodet fortælling.

Batman (Ben Affleck) er sur på Superman (Henry Cavill), som han mener er skyld i en masse menneskers død i Metropolis inklusiv en masse af hans ansatte. Han mener derfor ikke at Superman bør have en plads på jorden og at han vil tilintetgøre ham. Det er naturligvis en stor kamp, det krydres så med en Lex Luthor (Jessie Eisenberg), der gerne så alle superhelte forsvandt men især Superman og derfor er meget interesseret i at de to slås til døden.

Det lyder som et episk opgør – det er det ikke. Det er en helt ufattelig rodet forestilling, og det er utroligt at David Goyer, der var med til at skrive Batman filmene også har været med til dette. Den varer to an halv time, men kunne med lethed have været kogt ned til det halve. Fyld som Bruce Wayne/Affleck der får lov til at vise sin spændstige krop og Superman får lov at dulle lidt rundt med Lois Lane (Amy Adams) i et badekar.

Batman vs. Superman er i Zack Snyders hænder blevet helt uhyggelig skuffende, men efterlader alligevel en med en smule håb for efterfølgeren. For der er ingen tvivl om at cast og instruktør nok skal fungere med en bedre historie. Jeremy Irons der spiller rollen som Alfred, har sågar været ude og kritisere filmen en smule, og lovet at netop dette kommer til at ske i den næste film. Så det kan være at der kommer lidt retfærdighed til de to superhelte, for som det er nu, er de blevet uretfærdigt behandlet.